لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

علم به جنگ پیری می رود


دانشمندان اميدوارند با پيشرفت های تازه در زمينه سلول های پايه، عصر تازه ای برای درمان به روش بازیافت در بيماران سالمند آغاز شده باشد.

به تازگی پژوهشگران موفق شده اند سلول هايی را از بدن بيماران سالمند نزديک به صد ساله را با موفقيت به سلول های پايه که شبيه سلول هايی است که در جنين يافت می شود، منتقل کنند.

اگر بتوان از اين سلول ها پس از انتقال برای رشد بافت هايی از بدن بيماران سالمند و پیر استفاده کرد می توان گفت دروازه های تازه ای به روی درمان سالمندان گشوده شده است.

ژان مارک لومتر از دانشگاه مون پليه که مديريت اين پژوهش را به عهده داشت می گويد: «اين يک روش تازه برای "بازجوانی" سلول هاست. عمر سلول برای اين کار به هيچ رو مانعی نيست.»

سلول های جنينی می توانند به هر نوع بافتی در بدن تبديل شوند و دانشمندان اميدوارند روزی بتوانند از اين بافت ها برای جايگزينی اعضای بيمار با عضو سالم رشد داده شده در آزمايشگاه استفاده کنند. اما استفاده از اين روش در طب هنوز جدل برانگيز است. زيرا برای اين کار لازم است جنين انسانی نابود شود.

دانشمندان بر سر اينکه می توانند سلول های عادی را از بدن افراد بالغ بگيرند و آنها را به حالت معکوس و بی شناسه درآورند که به «سلول های پايه ای چند توانی دستکاری شده» معروف اند، اختلاف نظر دارند. اين کار سبب می شود سلول هايی پديد آيد که تقريبا از سلول های پايه ای جنينی غير قابل تميز است.

اما کارشناسان بر سر اين که اين روش را می توان به صورت موثر در درمان بيماران سالمند استفاده کرد يا نه اختلاف نظر دارند و هنوز راه بسياری در پيش رو است.

یک تيم پژوهشی می گويد روشی که در ژورنال «ژن و رشد» گزارش شده قابليت تبديل شدن به يک روش درمان را دارد.

ميک باتيا، رييس موسسه پژوهشی سلول های پايه و تحقيقات سرطانی در دانشگاه مک مستر کانادا می گوید: برخی معتقدند هرچه بيمار سالمندتر باشد مشکل بازسازی «سلول های پايه ای چند توانی دستکاری شده» بيشتر می شود. اما گروهی هم معتقدند که چنين نيست. من فکر می کنم قطعا جالب است که آنها می گويند برخی از نشانگرهای سالمندی در اين روش معکوس شده اند و سلول ها جوان شده اند. اما به باور من احتمالا اين عمل ناشی از بازسازی سلول های پايه ای چند توانی دستکاری شده نيست و اين شايد يک مورد منحصر به فرد بيمار سالمند باشد.
XS
SM
MD
LG