لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

اعتراض به رابطه تجاری مالزی با ایران


ایران و مالزی روابط گسترده اقتصادی با یکدیگر دارند.
ایران و مالزی روابط گسترده اقتصادی با یکدیگر دارند.

يک نماینده کنگره آمريکا روز چهارشنبه ازدولت جرج بوش خواست مذاکرات تجاری با مالزی را در اعتراض به معاملات ميلياردی اين کشور با ايران معلق کند.


تام لنتوس، مسوول امور بين الملل کنگره ايالات متحده ، امضای قرارداد ۱۶ ميليارد دلاری ميان شرکت ملی نفت ايران با گروه «اس. کی . سی» مالزی در ماه گذشته ميلادی را «زشت» توصيف کرد.


ايالات متحده آمريکا و مالزی که کشوری مسلمان با اقتصادی در حال رشد در منطقه جنوب شرقی آسيا است، در حال فراهم ساختن مقدمات پنجمين و حساس ترين دور گفت و گوهای خود برای رسيدن به يک تفاهمنامه تجاری هستند .


آقای لنتوس در نامه ای که برای خانم «شواب» نماينده تجاری آمريکا فرستاده ، معامله ايران و مالزی را در تعارض با پيشرفت ارزيابی کرده و از مقامات تصميم گيرنده خواسته است که عکس العمل فوری نشان دهند.


کنگره آمريکا اخيرا حلقه تحريم ها عليه ايران را تنگ تر کرده و فشارهای بيشتری به کشورهای طرف معامله با تهران که در زمينه توسعه انرژی با اين کشور همکاری می کنند وارد می آورد.


این نماینده کنگره آمریکا، هدف اصلی از هرگونه قرارداد تجاری آزاد را، تحکيم بخشيدن و توسعه اهداف استراتژيک آمريکا دانست و افزود: «اين حق آمريکا است که انتظار داشته باشد مالزی پيش از ادامه هرگونه مذاکره تجاری با ايالات متحده، قرارداد خود را با ايران لغو کند».

در همين راستا، تفاهمنامه چندين ميليارد دلاری شرکت های عظيم نفتی رپسول و شل که ممکن است به درآمدهای بيشتر ايران از ذخاير گازی اش بيانجامد، می تواند تحريم های آمريکا عليه تهران را افزايش دهد.


خبر اين تفاهمنامه يکشنبه گذشته توسط خبرگزاری ايسنا منتشر شده بود.


قانون تحريم ها که از سال ۱۹۹۶ میلادی عليه ايران و ليبی به مورد اجرا گذاشته شد، رييس جمهوری آمريکا را موظف می کند محدوديت هايی را به شرکت هايی اعمال کند که در بخش انرژی، بيش از ۲۰ ميليون دلار در ايران سرمايه گذاری می کنند.


ايران اخيرا اعلام کرده است که به زودی قرارداد ۱۶ ميليارد دلاری در بخش انرژی با يک شرکت چينی را قطعی خواهد کرد.


چين در حال حاضر دومين خريدار محصولات نفتی ايران محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG