لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

ائتلاف اصلی مخالفان سوری برای شرکت در مذاکرات «تصمیم نگرفته است»


ریاض حجاب روز دوشنبه گفت روس‌ها و ایرانی‌ها مسبب وضعیت مصیبت‌بار انسانی در سوریه هستند که باعث مرگ و میر مردم این کشور شده است.
ریاض حجاب روز دوشنبه گفت روس‌ها و ایرانی‌ها مسبب وضعیت مصیبت‌بار انسانی در سوریه هستند که باعث مرگ و میر مردم این کشور شده است.

رهبر ائتلاف اصلی مخالفان حکومت سوریه روز دوشنبه ۱۷ اسفند اعلام کرد که این ائتلاف برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه که قرار است در ژنو از سر گرفته شود هنوز تصمیمی نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ریاض حجاب، رهبر کمیته عالی مذاکرات صلح که متشکل از گروه‌های اصلی مخالفان رژیم بشار اسد است در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت که بمباران‌های روسیه امید به ادامه آتش‌بس را ضعیف کرده است.

آتش‌بس موقت در سوریه از روز ۲۷ فوریه به اجرا در آمده، اما این رهبر مخالفان گفته است که نیروهای حکومت سوریه با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه، نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان عراقی مرتباً آتش‌بس موقت را نقض کرده و از بمب‌های بشکه‌ای و گازهای سمی استفاده می‌کنند.

ارتش سوریه همواره استفاده از بمب‌های بشکه‌ای یا سلاح شیمیایی را رد کرده است.

اظهارات این رهبر مخالفان حکومت دمشق همزمان با بروز برخی خشونت‌های تازه در سوریه ابراز شده که جان شماری از افراد غیرنظامی را گرفته است.

ریاض حجاب در این زمینه با اشاره به منطقه‌ای در استان ادلب گفت: «همین چند دقیقه پیش و قبل از اینکه من به این کنفرانس بیایم، کشتاری از سوی نیروی هوایی روسیه و رژیم [سوریه] در ابوظهر صورت گرفت».

به گفته وی، در این حادثه ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

از سوی دیگر، به گزارش ناظران حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است، در جریان گلوله‌باران منطقه کردنشین «شیخ مقصود» در شهر حلب از سوی گروه‌های شورشی از جمله جبهه النصره دستکم ۱۲ نفر کشته شدند. ۹ نفر از این افراد کودک بوده‌اند.

جبهه النصره از مذاکرات صلح سوریه کنار گذاشته شده است.

ریاض حجاب در سخنانش گفت که حکومت بشار اسد هنوز هیچ یک از زندانیان را آزاد نکرده و کمک‌های ارسالی به مناطق تحت محاصره محدود بوده است.

آزادی زندانیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه از پیش شرط‌های مخالفان برای شرکت در مذاکرات صلح بوده است. گفت‌وگوهای یاد شده ماه گذشته پس از عملیات جدید زمینی ارتش سوریه به حال تعلیق در آمد.

رئیس کمیته عالی مذاکرات با بیان اینکه «با وجود کمتر شدن حملات هوایی روسیه، حکومت سوریه به عملیات علیه شورشیان ادامه می‌دهد» افزود: «روس‌ها و ایرانی‌ها مسبب وضعیت مصیبت‌بار انسانی در سوریه هستند که باعث مرگ مردم این کشور شده است».

تهران و مسکو از متحدان اصلی حکومت بشار اسد از زمان آغاز بحران سیاسی و سپس جنگ داخلی در این کشور هستند. این جنگ تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار کشته برجای گذاشته و موجب آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم سوریه شده است.

درباره زمان برگزاری گفت‌وگوهای صلح سوریه اظهارنظرهای متناقضی بیان شده است.

استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، گفته که مذاکرات صلح میان حکومت دمشق و مخالفان آن قرار است روز چهارشنبه از سر گرفته شود.

این در حالی است که یک منبع نزدیک به حکومت سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته که دمشق به طور رسمی برای شرکت در این نشست دعوت شده که قرار است از روز ۱۴ مارس آغاز شود.

این خبرگزاری در گزارشی دیگر، زمان برگزاری نشست صلح سوریه را روز پنجشنبه اعلام کرده است ولی مقامات گفته‌اند که احتمالاً کار آماده سازی مذاکرات میان طرفین چندین روز طول خواهد کشید.

سازمان ملل امیدوار است با از سرگیری گفت‌وگو‌ها، آتش بس دائمی در سوریه برقرار شود.

ریاض حجاب گفته که قرار است ظرف روزهای آینده درباره شرکت یا عدم شرکت در مذاکرات تصمیم گیری شود.

بر اساس طرح سازمان ملل برای صلح در سوریه، انتخابات در این کشور که ظرف ۱۸ ماه از سوی سازمان ملل برگزار می‌شود، باید آزاد و عادلانه باشد. در این طرح اشاره‌ای به وضعیت بشار اسد نشده است. با این حال ریاض حجاب روز دوشنبه گفت که بشار اسد نباید در این انتخابات شرکت کند.

وی اظهار داشت: مخالفان اجازه نخواهند داد تا بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، هیچ نقشی در دوران گذار ۱۸ ماهه پیش‌بینی شده در نقشه راه سازمان ملل داشته باشد.

این رهبر مخالفان افزود مخالفان نمی‌پذیرند که اسد در انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه حضور پیدا کند.

به گفته ریاض حجاب، بشار اسد و مقامات بلندپایه حکومت وی «باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند».

XS
SM
MD
LG