لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

«بازگشت ایران به مذاکره؛ انعطاف بیشتر غرب»


کشورهای قدرتمند جهان مشکوکند، که ايران در صدد ساخت سلاح هسته ای است.
کشورهای قدرتمند جهان مشکوکند، که ايران در صدد ساخت سلاح هسته ای است.

به گزارش یک روزنامه چاپ بریتانیا، کشورهای قدرتمند جهان درصددند تا با بازگشت ایران به میز مذاکره در باره برنامه اتمی اش انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.


فايننشال تايمز می نويسد، غرب در انتظار بازگشت ايران به روند گفت و گوها در باره برنامه اتمی اين کشور است و چنانچه اين اتفاق رخ دهد، انعطاف بيشتری از خود نشان خواهد داد.


اشاره ها در اين مورد در گفت و گو های اين هفته ميان علی لاريجانی، مذاکره کننده اصلی برنامه اتمی ايران و خاوير سولانا، رييس کميسيون سياست خارجی اتحاديه اروپا بروز خواهند کرد. ديداری که تلاشی خواهد بود برای آغاز دور تازه ای از مذاکرات بر سر برنامه اتمی ايران.


با اين همه مقام های رسمی اتحاديه اروپا، آمريکا و بريتانيا، کسانی که با فايننشال تايمز گفت و گو کرده اند بر اين نکته پافشاری کرده اند، که ايران بايد دست از غنی سازی اورانيوم بردارد.


به گفته اين مقام ها، در اين صورت امکانات و انتخاب های زيادی در برابر ايران قرار خواهد گرفت.


از دید کشورهای غربی، غنی سازی اورانيوم می تواند به توليد انرژی و نيز ساخت سلاح هسته ای بيانجامد.


کشورهای قدرتمند جهان مشکوکند، که ايران در صدد ساخت سلاح هسته ای است. ايران همواره اين موضوع را رد کرده است. در عين حال مقام های تصميم گيرنده جمهوری اسلامی هرگز نپذيرفته اند که عنی سازی اورانيوم را متوقف کنند.


پنج کشور قدرتمند جهان به علاه آلمان، که طرف گفت و گوی ايران در مورد برنامه اتمی اين کشورند از پيشنهاد روسيه برای غنی سازی اورانيوم در خاک روسيه استقبال کرده اند. ايران با اين پيشنهاد موافقت نکرده است.



چنانچه ايران موقتا غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند و به پای ميز مذاکره بازنگردد، به گفته مقام های بريتانيايی و آمريکايی، اين امکان وجود دارد که پس از بيست و چهارم ماه مه دور سومی از تحريم ها عليه اين کشور آغاز شود.
فایننشال تایمز

يک مقام عالی رتبه و رسمی بريتانيايی به فايننشال تايمز گفته است، که پيشنهاد غنی سازی اورانيوم در خاک روسيه مجددا مطرح خواهد شد، هرچند ايران هم بدون شک بر غنی سازی در خاک خود پافشاری خواهد کرد.


نيکلاس برنز، معاون وزارت خارجه آمريکا نیز به فايننشال تايمز می گويد که برگزاری و نحوه اين گفت و گوها مشکل خواهد بود. به عقيده آقای برنز، طرف ايرانی ممکن است در صورت بازگشت به ميز مذاکره تمام خواسته های خود را افزايش دهد.


معاون وزارت خارجه آمريکا می گويد که ايالات متحده خواست خود برای بازگشت به ميز مذاکره را نشان داده است. گفت و گو هم بر سر برنامه اتمی و هم بر سر آن چه در نشست شرم الشيخ برای بازسازی و حل بحران عراق مطرح شد.


از سوی ديگر، چنانچه ايران موقتا غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند و به پای ميز مذاکره بازنگردد، به گفته مقام های بريتانيايی و آمريکايی، اين امکان وجود دارد که پس از بيست و چهارم ماه مه دور سومی از تحريم ها عليه اين کشور آغاز شود.


تحريم های جديد همچنان اعضای معينی از سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و دست اندرکاران برنامه های موشکی و اتمی ايران را هدف قرار خواهد داد.


XS
SM
MD
LG