لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۰

«رهبران تظاهرات معلمان دستگیر شدند»


معلمان معترض در يک ماه اخير چهار تجمع اعتراضی در مقابل مجلس برگزار کرده اند.
معلمان معترض در يک ماه اخير چهار تجمع اعتراضی در مقابل مجلس برگزار کرده اند.
کانون صنفی معلمان ايران اعلام کرد که چهارشنبه شب برخی از اعضای سرشناس اين کانون، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

بنا به اين گزارش، علی اکبر باغانی، دبيرکل کانون صنفی معلمان و محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی اين کانون به همراه عليرضا هاشمی، دبيرکل سازمان معلمان ايران، محمد داوری و علی پورسليمان از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان، در ميان بيش از ۲۰ تن از معلمانی هستند که دستگير و به مکان نامعلومی مننتقل شدند.

همزمان بيش از سه هزار تن از معلمان، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند، برای سومين ‏بار در هفته اخير، و پنجمين بار در يک ماه گذشته، در مقابل مجلس شورای اسلامی، تجمع اعتراض آميزی برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری کار، ايلنا، اين تجمع، همزمان با آغاز جلسه علنی روز پنج شنبه مجلس و در اعتراض به آنچه «اجرانشدن لايحه نظام هماهنگ پرداخت و وضعيت معيشتی معلمان» توصيف شده، برگزار شده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا ، صدها تن از معلمان خمين صبح روز پنج شنبه در محوطه آموزش و پرورش اين شهرستان در حمايت از فرهنگیان تهران تجمع کردند.

در چند روز گذشته گردهم آئی های مشابهی در کرمانشاه، زنجان و اردبيل هم در مقابل سازمان آموزش و پرورش اين استان ها برگزارشد.

دستگيری ناگهانی

دستگيری معلمان از ساعات نسختين نيمه شب آغاز و تا بامداد روز پنج شنبه ادامه داشت. خانواده معلمان بازداشت شده گفته اند که ماموران از نشان دادن حکم قضايی به بازداشت شدگان خودداری کرده و در مواردی از تهديد و زور استفاده کرده اند.

اين دستگيری ها دو روز پس از تجمع چندين هزار نفری معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

معلمان معترض در يک ماه اخير چهار تجمع اعتراض در مقابل مجلس برگزار کرده اند که اين تجمع ها به ترتيب در ۱۵ بهمن، اول اسفند، ۱۲ اسفند و ۱۵ اسفند برگزار شده است.

در آخرين تظاهرات، چندين هزار معلم، روز سه شنبه گذشته، برای دومين بار طی هفته جاری در برابر مجلس تجمع کردند. معلمان در اين تجمع با سر دادن شعارهايی چون «از فردا مدارس تعطيله» و «نظام هماهنگ بايد اجرا شود»، خواستار برکناری محمود فرشيدی، وزير آموزش و پرورش شدند.

براساس گزارش خبرگزاری ها، معلمان در تجمع روز سه شنبه خود با در دست داشتن کارت قرمز، خواهان برکناری وزير آموزش و پرورش شده و اعتراض شديد خود را به «صدا و سيمای جمهوری اسلامی» به خاطر عدم پوشش اعتراضات شان با سر دادن شعار «رسانه خصوصی ملی بايد گردد» بيان کردند.

در تجمع اعتراض آميز روز سه شنبه همچنين معلمان معترض اعلام کردند که روز پنجشنبه بار ديگر در مقابل مجلس تحصن خواهند کرد و در صورت بی توجهی مقامات کشور از روز شنبه از رفتن به سر کلاس خودداری می کنند و مدارس را تعطيل خواهند کرد.

اعتراض های سراسری

همزمان اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها حاکی از گسترش اعتراض معلمان به شهرهای ديگر است. طی دو روز گذشته معلمان در شهرهای زنجان، کرمانشاه، رشت، اصفهان، ارديبل، مريوان، ميانه، شيراز، شهر رضا، سبزوار و چندين شهر ديگر در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمعات اعتراض آميز برگزار کرده اند.

برای خواندن گزارشی درباره جزئيات تظاهرات معلمان در شهرهای مختلف اينجا کليک کنيد.

در همين حال روز پنج شنبه، تظاهراتی جديد در برابر مجلس برگزار شد. به گزارش خبرگزاری کار، ايلنا، اين تجمع، همزمان با آغاز جلسه علنی روز پنج شنبه مجلس و در اعتراض به اجرانشدن لايحه نظام هماهنگ پرداخت، و وضعيت معيشتی معلمان برگزار شد.

در همين حال، به گزارش ايلنا، شمار تجمع‏کنندگان به اندازه ای بود، که رفت و آمد وسايل نقليه در خيابان مجاهدين اسلام، منتهی به ميدان بهارستان با مشکل مواجه شد. همچنين نيروهای انتظامی و امنيتی در سراسر خيابان مجاهدين اسلام برای آنچه که ايجاد نظم و کنترل وضعيت خوانده شد، حضور داشتند.

معلمان معترض درتجمع روز پنج شنبه خود پارچه‏ نوشته‏هايی با خود حمل می کردند که بر روی آنها نوشته شده بود: «بچه‏ها، در جزوه‏های خود بنويسيد کسی با کسی برابر نيست»، «نمايندگان مجلس! اگر در دادن حقوق معلمان ناتوانيد، رای ما را پس بدهيد»، «فرشيدی، فرشيدی، سنگرت را رها کن! مجلس، مجلس، فکری به حال ما کن!»، «احمدی‏نژاد، عدالت يا فريب کاری؟!»، «در مقام، هم‏شأن روحانی هستيم - در معيشت، ندانيم کجا هستيم»و «نظام هماهنگ پرداخت اجرا بايد گردد».

اين تجمع در شرايطی برگزار شد، که غلامعلی حدادعادل، رييس مجلس، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، دريک نشست خبری گفت که وضعيت معيشتی معلمان مشکل دارد و اظهار اميدواری کرد که با اجرای لايحه نظام هماهنگ پرداخت، بخشی از مشکلات آنان برطرف شود.

با اين همه، رييس مجلس ضمن ابراز گله از شعارهای معلمان تاکيد کرد که امکان اجرای دفعی و يکباره لايحه نظام هماهنگ پرداخت، به دليل بار مالی اين لايحه برای دولت محمود احمدی نژاد وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG