لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

سناتور جمهوریخواه: «دولت پنهان» در آمریکا برای حفظ برجام تلاش می‌کند


تد کروز می‌گوید که «دولت پنهان» در وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد تا برجام را احیاء کند.
تد کروز می‌گوید که «دولت پنهان» در وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد تا برجام را احیاء کند.

تِد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، می‌گوید یک «دولت پنهان» در وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا تشکیل شده‌ است که تلاش می‌کنند تلاش‌های دولت ترامپ برای مواجهه با ایران را تضعیف کند.

وی مدعی شده که این افراد می‌خواهند توافق «بسیار بد» هسته‌ای با رهبران ایران را که در دوران باراک اوباما حاصل شد، دوباره احیا کنند.

آقای کروز که روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور در دانشکده هادسون واشینگتن سخنرانی می‌کرد افزود: «اینجا هستم که بگویم دولت پنهان هنوز زنده است و واشینگتن را محاصره کرده است. هدف اصلی این افراد در وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری، احیای برجام است».

این سناتور جمهوریخواه هیچ شواهدی درباره ادعای خود ارائه نکرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به دفعات «نیروهای بدخواه» در دیوان‌سالاری دولت فدرال آمریکا را به تضعیف سیاست‌هایش متهم کرده، اما اخیرا مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور گفت در طول ریاست بر وزارت خارجه، دولت پنهانی ندیده است.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و از آن زمان تحریم‌های شدیدی علیه ایران به اجرا گذاشته است. اخیرا فرانسه تلاش‌هایی برای گرفتن معافیت‌های نفتی آمریکا برای ایران آغاز کرده است.

آقای کروز می‌گوید «دولت پنهان» چشم به پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ دوخته‌ است. «هدف آنها این است که از برچیدن کامل برجام توسط دولت ترامپ جلوگیری کنند، چون بر این باور هستند که در انتخابات پیش رو پیروز خواهند شد».

وی گفت هر نامزد دمکراتی که پا به عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری بگذارد، مشتاقانه خواهان حفظ برجام و دادن معافیت به بخش‌های صلح‌آمیز برنامه هسته‌‎ای ایران است تا با کشورهایی نظیر روسیه، چین و برخی اروپایی‌ها آن را توسعه دهند.

دولت ترامپ ژوئیه امسال به رغم مخالفت‌ها، از جمله اعتراض آقای کروز، معافیت برای همکاری‌ پیرامون بخش صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، از جمله نیروگاه‌های هسته‌ای، را برای سه ماه تمدید کرد، اما باید در ماه نوامبر دوباره پیرامون این موضوع تصمیم بگیرد.

هفته جاری رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران به روسیه سفر کرد و سایت وزارت انرژی روسیه گزارش داد که دو کشور در زمینه همکاری پیرامون بخش انرژی (تولید برق) مذاکره‌اند.

روسیه سال‌ها پیش نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کرد و قرار است دو نیروگاه جدید دیگر هسته‌ای برای ایران بسازد.

تد کروز از مخالفان شدید برجام است.

وی اخیرا در واکنش به طرح مجلس ایران برای تحریم برخی از مقامات آمریکا، با تمسخر نسبت به احتمال تحریم خود و از دست دادن شانس سفر به ایران توئیت کرد: «لعنتی! حالا من و زنم هایدی باید برنامه کریسمس‌مان را تغییر دهیم».

آمریکا در ماه‌های اخیر چند مقام ارشد ایران از جمله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و محمدجواد ظریف وزیر خارجه را تحریم کرده است.

به تبع آن دوم شهریورماه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی خواستار تحریم برخی از مقامات دولت آمریکا، از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، شدند.

منابع: واشینگتن اگزماینر، تسنیم، وزارت انرژی روسیه، شبکه‌های اجتماعی/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG