لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۴

دادستان تهران علیه مدیر شبکه پیام‌رسان «تلگرام» اعلام جرم کرد


پاول دورف، کارآفرین روس، از پایه‌گذاران تلگرام در سال ۲۰۱۳ بوده و هم اکنون مدیریت آن را به عهده دارد.
پاول دورف، کارآفرین روس، از پایه‌گذاران تلگرام در سال ۲۰۱۳ بوده و هم اکنون مدیریت آن را به عهده دارد.

دادستانی عمومی و انقلاب تهران می‌گوید که علیه مدیریت شبکه پیام‌رسان «تلگرام» اعلام جرم کرده و این پرونده به ناحیه امور بین‌الملل دادسرای تهران ارجاع شده است.

شبکه اجتماعی تلگرام یک پیام‌رسان متن باز است که کاربران آن می‌توانند انواع فایل‌های تصویری، شنیداری و متنی را برای یکدیگر ارسال کنند یا به اشتراک بگذارند.

پاول دورف، کارآفرین روس، از پایه‌گذاران تلگرام در سال ۲۰۱۳ بوده و هم اکنون مدیریت آن را به عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز سه‌شنبه چهارم مهر گفت: «اینکه شبکه تلگرام خود را تابع قوانین غربی‌ می‌داند، مانع از رسیدگی به این اعلام جرم نخواهد بود».

وی اتهامات این شبکه را «ارائه خدمات به گروه‌های تروریستی از جمله گروه داعش»، ایجاد «بستر مناسب برای فعالیت سایر گروه‌های مجرمانه سازمان یافته» و «ارتکاب جرایم هرزه‌نگاری کودکان، قاچاق انسان و مواد مخدر» عنوان کرده است.

پس از حملات یک گروه منتسب به تشکیلات «حکومت اسلامی» یا داعش به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی در روز ۱۷ خرداد امسال، مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شدند که مهاجمان داعش کارهای خود را در تلگرام با هم هماهنگ می‌کردند.

این نخستین بار نیست که دادستانی تهران علیه افرادی در خارج از کشور اعلام جرم کرده و به ادعای خود، برای آنها کیفرخواست صادر می‌کند.

آقای دولت‌آبادی روز ۲۶ شهریور نیز خبر داده بود که علیه «یکی از متهمان ضد انقلاب خارج‌نشین» پرونده تشکیل شده و قرار است به اتهام‌های وی در دادگاه انقلاب تهران رسیدگی شود.

وی از این متهم نام نبرده بود ولی او را مدیر «مرکز مطالعات ایران و عرب» معرفی کرد که ظاهرا اشاره دادستانی تهران، به علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار مقیم لندن و مدیر «مرکز مطالعات ایران و عرب» است.

قوه قضاییه ایران در سال‌های گذشته فشار زیادی روی وزارت ارتباطات آورد تا شبکه پیام‌رسان تلگرام را مسدود کند. با این حال، دولت حسن روحانی بارها ضمن مخالفت با مسدود کردن این شبکه٬ تلاش‌ گسترده‌ای برای انتقال برخی سرور‌های آن به داخل کشور داشته‌ است.

آن‌گونه که خبرگزاری تسنیم گزارش داده است شورای عالی فضای مجازی اردیبهشت امسال ۱۲ ماه به تلگرام مهلت داد تا سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کند، این در حالی است که پاول دورف چنین درخواستی را رد کرده است.

محمدجواد منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، تیرماه امسال از آنچه باز کردن «اتوبان شبکه‌های اجتماعی در ایران» نامید٬ انتقاد کرد و گفت که «هیچ کنترلی» بر روی این شبکه‌ها وجود ندارد و تلگرام و اینستاگرام به ترتیب «روسی و صهیونیستی» هستند.

بر اساس آخرین آماری که معاون مرکز فضای مجازی روز ۲۷ شهریور منتشر کرد، در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون نفر در ایران کاربر تلگرام هستند و این پیام‌رسان ۶۰ درصد پهنای باند اینترنت ایران را اشغال کرده است.

امیر خوراکیان همچنین افزوده بود که در حال حاضر ۵۸۰ هزار کانال تلگرامی در ایران فعال است.

این آمار از آن روز جالب توجه است که تعداد کاربران جهانی تلگرام در سال ۲۰۱۷ به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است که نشان می‌دهد ایرانی‌ها ۴۰ درصد از کل کاربران این پیام‌رسان را تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG