لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

دادستانی تهران از صدور کیفرخواست علیه یک روزنامه‌نگار خارج از ایران خبر داد


علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار مقیم لندن و مدیر «مرکز مطالعات ایران و عرب».
علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار مقیم لندن و مدیر «مرکز مطالعات ایران و عرب».

دادستانی عمومی و انقلاب تهران از صدور هشت فقره کیفرخواست مرتبط با مسائل امنیتی داد.

به گزارش خبرگزاری میزان و ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در دهمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران که روز ۲۶ شهریور برگزار شد، گفته است، یکی از این کیفرخواست‌ها «مربوط به یکی از متهمان ضد انقلاب خارج‌نشین است که پرونده اتهامی‌اش در دادگاه انقلاب تهران رسیدگی خواهد شد».

دادستان تهران بدون بردن نام از این روزنامه‌نگار گفته است: این متهم، «مجری برنامه‌های ضدامنیتی علیه ایران» و مدیر موسسه‌ای موسوم به «مرکز مطالعات ایران و عرب» است.

به نظر می‌رسد اشاره آقای دولت‌آبادی به علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار مقیم لندن و مدیر «مرکز مطالعات ایران و عرب» است.

آقای نوری‌زاده در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته که «از این خبر بسیار شگفت‌زده است و هیچ اطلاعی از چنین کیفرخواستی ندارد».

وی اظهار داشت: این خبر «نشانه بدی» برای روزنامه‌نگاران فعال در خارج از کشور است.

مدیر «مرکز مطالعات ایران و عرب» تصریح کرد: «اینکه الان پس از ۳۷ سال کار روزنامه‌نگاری و کار در رسانه‌ها در خارج از کشور، علیه من کیفرخواست صادر می‌شود، می‌تواند از یکسو بسیار نگران‌کننده باشد که شاید این نوک کوه یخ و مقدمه‌ای برای یکسری کیفرخواست‌هایی از این نوع علیه روزنامه‌نگاران در خارج از کشور باشد، و از سوی دیگر «نظام بسیار احساس ضعف می‌کند و می‌خواهد با زهرچشم گرفتن، روزنامه‌نگارها را ساکت کند».

آقای نوری‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا کیفرخواست به او ابلاغ شده است یا نه، به رادیو فردا می‌گوید: «کیفرخواست به او ابلاغ نشده است و او متهم غایب است و اگر حکمی هم صادر شود غیابی خواهد بود. اما ای کاش به او ابلاغ می‌شد تا او به وسیله وکیل بتواند جواب آن را بدهد».

وی در پاسخ به این پرسش که کار «مرکز مطالعات ایران و عرب» که شما مدیرش هستید چیست، می‌گوید: «این مرکز یک مرکز پژوهشی و آکادمیک است و ۳۳ سال است که فعالیت دارد. نشریات علمی منتشر می‌کند و فعالیت‌های پژوهشی درباره ایران دارد و با دیگر نهادهای پژوهشی در جهان در ارتباط است».

آقای نوری‌زاده در مورد ماهیت حقوقی این مرکز به رادیو فردا می‌گوید: این مرکز و موسسه «تلویزیون ایران فردا، خصوصی هستند و هویت سرمایه‌گذاران آن روشن است و هرکس می‌تواند بداند هزینه‌های آنها چطور تامین می‌شود».

این روزنامه‌نگار در پاسخ به پرسش رادیو فردا که آیا می‌توان حدس زد صدور کیفرخواست احتمالا شاید به دلیل انتشار مطالبی باشد که این مرکز منتشر کرده است، می‌گوید: به باور او «صدور این کیفرخواست بیشتر به خاطر کار رسانه‌ای است چون من مدیر شرکت مدیا لیبرتی هم هستم که تلویزیون ایران فردا زیر نظر آن است».

وس درباره اینکه صدور چنین کیفرخواستی چه پیامد و تاثیری بر کار روزنامه‌نگاران خواهد داشت اظهار داشت: «طبیعتا من و نسل من از صدور چنین کیفرخواستی ترسی ندارد. اما این فشارها می‌تواند نسل جوان روزنامه‌نگاران را بترساند و روزنامه‌نگاران را به ستایش‌نویسی وادار کند».

XS
SM
MD
LG