لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

مادر احسان مازندرانی: وضعیت سلامتی پسرم به مرحله هشدار رسیده است


احسان مازندرانی روز ۲۲ اسفند پارسال در حالی که کمتر از یک ماه از آزادی وی می‌‌گذشت، بار دیگر بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
احسان مازندرانی روز ۲۲ اسفند پارسال در حالی که کمتر از یک ماه از آزادی وی می‌‌گذشت، بار دیگر بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

مادر احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، شرایط جسمانی فرزند خود را «وخیم» توصیف کرد و گفت او به‌خاطر بیماری‌هایی که در زندان مبتلا شده، حتی قادر به نوشیدن آب و مایعات هم نیست و در این شرایط مسئولیت جان وی با دادستان تهران است.

اعظم اقتصاد در گفت‌وگویی که روز پنج‌شنبه ۹ شهریور با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران داشت، اظهار داشت: «احسان ۱۰ روز است که توانایی خوردن غذا ندارد و هر چیزی که بو و طعم داشته باشد معده‌اش پس می‌زند. او غیر از آب توانایی خوردن هیچ چیزی را نداشت. حالا آب و مایعات را هم معده‌اش بر می‌گرداند».

به گفته وی، شرایط جسمانی احسان مازندرانی به «مرحله هشدار» رسیده است و امکانات بهداری اوین هم در سطحی نیست که بتوان برای او کاری کرد، اما با اینکه «خود رییس زندان هم این موضوع را به دادستان تهران اعلام کرده، او اهمیتی به مسئله نداده است».

آقای مازندرانی روز ۲۲ اسفند پارسال در حالی که کمتر از یک ماه از آزادی وی می‌‌گذشت، بار دیگر بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این روزنامه‌نگار به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به هفت سال زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یک سال و یک ماه و ۱۲ روز حبس تقلیل پیدا کرد و با این احتساب دوره محکومیت وی در بهمن ماه گذشته باید خاتمه می‌یافت اما مقامات قوه قضاییه می‌گویند که از دوره محکومیت وی همچنان باقی است.

در این حال وخامت شرایط جسمانی احسان مازندرانی در زندان نگرانی‌ها را افزایش داده. مادر وی می‌گوید: «وقتی احسان را بازداشت کردند یک جوان ۲۹ ساله سالم بود اما از دوران بازداشت کم‌کم بیماری‌هایش شروع شد. ریه و تنفس‌اش مشکل پیدا کرد. بعد ناراحتی‌های معده و زخم اثنی‌عشر و زخم معده شدید اضافه شد. در ضرب‌وشتم‌هایی که شده بود رباط مینسک زانویش ضربه خورد. خونریزی کلیه پیدا کرده. گوارش‌اش خیلی مشکل دارد و کم خونی شدید گرفته».

وکیل احسان مازندرانی نیز روز پنجشنبه گفت، با توجه به اینکه مدت کوتاهی از دوره محکومیت موکلش باقی مانده، در نامه‌ای به دادستانی تهران، خواستار استفاده آقای مازندرانی از مرخصی درمانیِ متصل به آزادی شده است.

پیش از این الیاس حضرتی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به پرونده احسان مازندرانی شده بود.

وخامت شرایط جسمانی رضا شهابی در پی اعتصاب غذا

اما از زندان رجایی‌شهر کرج هم گزارش‌هایی منتشر شده که حکایت از شرایط جسمانی نامناسب رضا شهابی فعال کارگری دارد که بیش از بیست روز از اعتصاب غذای وی می‌گذرد.

ربابه رضایی، همسر آقای شهابی که روز چهارشنبه با وی در زندان ملاقات داشته به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که «همسرش به دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذا دچار مشکلات جسمی جدی شده و به مراقبت درمانی و بستری شدن نیاز دارد اما مسئولان قضایی از اعزام او به بیمارستان خودداری می‌کنند».

خانم رضایی در توصیف این ملاقات اظهار داشت: «حالش اصلا خوب نبود، کاهش وزن و نوسان فشار و قند که در اعتصاب غذا طبیعی است، ولی سردرد و کمردرد شدید دارد و سمت چپ بدنش بی‌حس شده که علائم بدی است. بیمارستان که پزشک متخصص ندارد، همسرم نیاز به بستری شدن دارد ولی زندان و دادستانی اجازه نمی‌دهد».

آقای شهابی به بازداشت دوباره خود اعتراض دارد. وی خرداد سال ۱۳۸۹ به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شد و تا مهرماه ۱۳۹۳ که به مرخصی درمانی آمد در زندان به‌ سر برد اما در حالی که به او اطمینان داده شده بود ایام مرخصی درمانی‌اش نیز به عنوان محکومیت محسوب شده، بار دیگر به زندان منتقل شد.

مقامات قضایی ایران گفته‌اند که او باید بیش از ۹۰۰ روز دیگر در زندان بماند.

XS
SM
MD
LG