لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

دونالد ترامپ: انفجار در قطار لندن کار «تروریست‌های بازنده» است


دونالد ترامپ می‌گوید فرمان ممنوعیت سفر اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا باید «فراگیرتر، سختگیرانه‌تر و هدفمندتر باشد».
دونالد ترامپ می‌گوید فرمان ممنوعیت سفر اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا باید «فراگیرتر، سختگیرانه‌تر و هدفمندتر باشد».

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۴ شهریور پس از انفجار یک بمب دست‌ساز در قطار متروی لندن خواستار اجرای ممنوعیت‌های «سختگیرانه‌تر و مشخص‌تر» در مورد ورود اتباع خارجی به آمریکا شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ترامپ در یک پیام توئیتری و با لحنی خشمگینانه، انفجار لندن را حمله دیگری توسط «تروریست‌های بازنده» توصیف کرد و افزود پلیس لندن فرصت پیشگیری از این حادثه را از دست داده است.

او افزود فرمان ممنوعیت سفر اتباع شش کشور مسلمان باید «فراگیرتر، سختگیرانه‌تر و هدفمندتر باشد، اما احمقانه است که چنین کاری ظاهرا از نظر سیاسی پذیرفتنی نیست».

بر اثر انفجار این بمب که در ساعات پر رفت‌وآمد روز جمعه در لندن اتفاق افتاد حداقل ۲۲ نفر مجروح شدند ولی جراحت هیچ‌یک از آنها جدی نیست.

پلیس گفته که این انفجار یک حمله تروریستی بوده است. این پنجمین حمله تروریستی طی سال جاری در بریتانیاست.

آقای ترامپ در پیام توئیتری خود نوشت: «حمله دیگری در شهر لندن توسط تروریست‌های بازنده. آنها افراد بیمار و منحرفی هستند که اسکاتلندیارد آنها را می‌شناسد. باید فعال‌تر برخورد کرد».

اسکاتلندیارد اعلام کرده که در مورد سخنان آقای ترامپ که گفته است پلیس باید فعال‌تر برخورد کند اظهار نظر نخواهد کرد. کاخ سفید نیز حاضر نشد به این سئوال پاسخ دهد که آیا رییس‌جمهوری آمریکا در مورد جزییات این حمله گزارشی دریافت کرده است یا نه.

سخنان تند دونالد ترامپ یک روز پس از آن منتشر می‌شود که محافظه‌کاران آمریکا از رییس‌جمهوری به خاطر تلاش برای توافق با دمکرات‌ها در مورد مهاجران جوانی که غیرقانونی در کشور زندگی می‌کنند، انتقاد کردند.

آقای ترامپ روز پنجشنبه گفت او به توافق در مورد حفاظت از کسانی که به دنبال آرزوی خود به آمریکا می‌آیند بسیار نزدیک شده است ولی در عین حال افزود با امنیت در مرزها از جمله مسئله ساختن دیوار در مرز مکزیک جداگانه برخورد خواهد شد.

دونالد ترامپ در گذشته بارها از صادق خان، اولین شهردار مسلمان شهر لندن، انتقاد کرده بود.

پس از حمله تروریستی در منطقه پل لندن در ماه ژوئن که هفت قربانی به جای گذاشت، صادق خان از مردم خواست که به خاطر حضور بیشتر پلیس در سطح شهر نگران نباشند. دونالد ترامپ آن زمان در یک پیام توئیتری، شهردار لندن را متهم کرد که به این وسیله می‌خواهد بگوید «دلیلی ندارد که به خاطر این حمله مردم نگران شوند».

آقای ترامپ روز جمعه نیز در پیام‌های خود ضمن برشمردن سوابقش در مبارزه با گروه‌های مسلح تندرو گفت حکومت آمریکا باید شبکه اینترنت را به روی چنین گروه‌هایی قطع کند.

او در بخشی از پیامش در روز جمعه گفت: «باید با تروریست‌های بازنده به شیوه قاطع‌تری برخورد کرد. اینترنت وسیله اصلی آنها برای عضوگیری است که باید قطع شود».

او ادعا کرد که دولت او «در ۹ ماهه گذشته در مبارزه با گروه موسوم به خلافت اسلامی به نسبت تمام هشت سال حکومت باراک اوباما پیشرفت بیشتری داشته است».

آقای ترامپ در نتیجه‌گیری خود گفت: «باید فعال و خشن بود».

رییس‌جمهوری آمریکا در حالی به عملکرد موفق خود در مقایسه با هشت سال دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما اشاره کرده است، که گروه خلافت اسلامی یا داعش در سال ۲۰۱۴ پایه گذاری‌شد و دولت اوباما تنها دو سال فرصت مبارزه با این گروه را داشته است.

از زمان صدور اولین فرمان دونالد ترامپ برای محدود کردن ورود اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا این مقررات در مراجع قضایی مورد اعتراض قرار گرفته و تکلیف آن هنوز مشخص نیست. دیوان عالی آمریکا قرار است روز ۱۰ اکتبر نظر نهایی خود را در مورد ممنوعیت ورود اتباع این شش کشور مسلمان و پناهجویان از سایر نقاط جهان اعلام کند.

اما بعید به نظر می‌رسد تصمیم نهایی در این مورد با مراجع قضایی باشد. ممنوعیت ۹۰ روزه در مورد ورود اتباع ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان در اواخر سپتامبر به پایان خواهد رسید و ممنوعیت ۱۲۰ روزه ورود پناهجویان نیز یک ماه پس از آن به اتمام می‌رسد.

دولت دونالد ترامپ هنوز اعلام نکرده که آیا این ممنوعیت‌ها را تمدید و یا دائمی خواهد کرد و آیا کشورهای دیگری را هم مشمول این ممنوعیت خواهد کرد یا نه.

XS
SM
MD
LG