لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

ابراز نگرانی ترامپ و مکرون از گام‌های ایران در عدول از تعهدات هسته‌ایش


دونالد ترامپ (راست) همراه با امانوئل مکرون در نشست سران هفت کشور صنعتی که اوت امسال در بیاریتز فرانسه برگزار شد.
دونالد ترامپ (راست) همراه با امانوئل مکرون در نشست سران هفت کشور صنعتی که اوت امسال در بیاریتز فرانسه برگزار شد.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، از گام‌های ایران برای توسعه برنامه هسته‌ایش ابراز نگرانی کردند.

جاد دیر روز سه‌شنبه ۲۱ آبان در توئیتی نوشت: «این دو رهبر بر این تعهدشان صحه گذاشتند که به همکاری درباره سوریه ادامه دهند. آنها همچنین درباره گام‌های ایران برای توسعه برنامه هسته‌ایش ابراز نگرانی کردند».

سخنگوی کاخ سفید افزوده که هر دو رهبر برای حضور در نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، که قرار است ماه دسامبر در لندن برگزار شود اعلام آمادگی کردند.

پیش از توئیت جاد دیر، رئیس‌جمهوری فرانسه در صفحه توئیتری خود نوشته بود: «تماس بسیار خوبی با ترامپ درباره ایران، سوریه و ناتو داشتم. بر بسیاری از همگرایی‌ها تاکید شد و پیش از نشست ناتو در لندن با هم دیدار خواهیم کرد».

ایران از اردیبهشت امسال در واکنش به خروج آمریکا از برجام و آنچه که عدم پایبندی طرف‌های اروپایی به تعهدات‌شان در این توافق خوانده است، روند کاهش تعهدات هسته‌ایش را آغاز کرده است.

بالا بردن سطح غنی‌سازی، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده، استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته و فعال کردن دوباره تاسیسات فردو که در برجام نیامده است، از گام‌های ایران در ماه‌های گذشته برای تحت فشار قرار دادن طرف‌های اروپایی بوده است.

رئيس‌جمهوری آمریکا روز ۲۰ آبان گفته بود که مشغول بودن جمهوری اسلامی ایران به غنی‌سازی اورانیوم «گام بسیار بدی» است.

پنج روز پیش از آن اما رئیس‌جمهوری فرانسه با انتقاد از دو شریک اصلی در برجام یعنی ایران و‌ آمریکا، آنها را متهم کرد که راه خروج از این توافق بین‌المللی را «انتخاب کرده‌اند».

پیش از سفر اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به نیویورک و در جریان این سفر امانوئل مکرون تلاش گسترده و چندجانبه‌ای برای برقراری تماس مستقیم میان او و رئیس‌جمهوری ایالات متحده انجام داد اما موفق نشد.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۲ آبان، با اشاره به تلاش‌های آقای مکرون گفته بود: «رئیس‌جمهوری فرانسه یک ملاقات با ترامپ را حلّال همه مشکلات ایران دانسته بود که باید بگوییم این شخص یا خیلی ساده است یا همدست آمریکایی‌ها است».

حسن روحانی نیز روز سه‌شنبه ۲۱ آبان گفت اعتماد به دونالد ترامپ کار سختی «بود» و اگر رئیس‌جمهور دیگری بود ایران مذاکره می‌کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران میگویند که اگر ایران از منافع اقتصادی برجام منتفع شود، گام‌های برداشته شده سریعا قابل بازگشت است. اتحادیه اروپا در مقابل از ایران خواسته است که به تعهداتش در برجام بازگردد و گرنه علیه تهران دست به اقدام می‌زند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG