لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

ترامپ: کره شمالی در جریان «ملاقات‌ها» آزمایش موشکی را متوقف می‌کند


تصویر دونالد ترامپ (چپ) و کیم جونگ اون در تلویزیون یک ایستگاه قطار در سئول، پایتخت کره جنوبی.
تصویر دونالد ترامپ (چپ) و کیم جونگ اون در تلویزیون یک ایستگاه قطار در سئول، پایتخت کره جنوبی.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه ۱۹ اسفند اعلام کرد کره شمالی قول داده است که «در جریان ملاقات‌ها» انجام آزمایش‌های موشکی را متوقف کند.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «کره شمالی از ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷ دیگر آزمایش موشکی انجام نداده است و قول داده که در جریان ملاقات‌های ما نیز آن را انجام ندهد. معتقدم که آنها به این تعهد خود پایبند خواهند بود!»

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید هنوز تاریخی برای دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، تعیین نکرده است ولی آقای ترامپ گفته که با وی ملاقات خواهد کرد.

این تحولات مربوط به خبری است که مشاور امنیت ملی کره جنوبی روز پنجشنبه در آمریکا اعلام کرد و گفت که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از آقای ترامپ دعوت کرده که دیداری با یکدیگر داشته باشند و رئیس‌جمهوری آمریکا هم این دعوت را پذیرفته است.

چونگ ایوی یانگ افزود کیم جونگ اون وعده داده که کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف می‌کند.

آقای ترامپ روز جمعه تاکید کرد، در صورت دستیابی به توافق با کره شمالی چنین توافقی برای جهان بسیار خوب خواهد بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که کاخ سفید به خاطر موافقت با مذاکرات هدف انتقادهای شدیدی قرار گرفته است و به همین دلیل روز جمعه اعلام کرد که رهبران دو کشور با هم ملاقات نخواهند کرد مگر اینکه کره شمالی «گام‌های واقعی» درباره برنامه هسته‌ایش بردارد.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس از تماس تلفنی آقای ترامپ با ژی پینگ، همتای چینی‌اش، و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، خبر داده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از این تماس‌ها گفته که چین خرسند است از اینکه او در قبال بحران کره شمالی راه‌حل دیپلماتیک را تعقیب می‌کند تا اینکه «به دنبال یک گزینه شوم» باشد و ژاپن نیز درباره انجام دیدارها «اشتیاق زیادی» از خود نشان داده است.

وی در توئیتی نوشته که رئیس‌جمهوری چین از آمریکا قدردانی کرده که «به دنبال حل این مشکل از راه دیپلماتیک است تا اینکه بخواهد گزینه شومی را تعقیب کند».

آقای ترامپ پیشتر کره شمالی را با «آتش و خشم که جهان مشابه آن را تاکنون ندیده است» تهدید کرده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیت خود افزوده که چین به حمایت از این روند «ادامه می‌دهد». آقای ترامپ مرتبا از پکن خواسته بود تا فشار بیشتری بر پیونگ‌یانگ وارد آورد تا از برنامه موشکی و هسته‌ایش دست بکشد.

وی در توئیت دیگری به تماش تلفنی‌اش با نخست‌وزیر ژاپن اشاره کرده و گفته که آبه «درباره مذاکره با کره شمالی اشتیاق زیادی از خود نشان داده است» و اینکه هر دو در این باره بحث کرده‌اند که چگونه کسری تجاری میان آمریکا و ژاپن را کاهش دهند.

روابط میان واشینگتن و پیونگ‌یانگ از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ و همزمان با آزمایش‌های موشکی کره شمالی به شدت پرتنش شده است.

ظرف یکسال گذشته تحریم‌های بسیار شدیدی هم از سوی آمریکا و هم از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی وضع شده است و به نظر می‌رسد که چراغ سبز پیونگ‌یانگ برای دیدار رهبران دو کشور تحت تاثیر این تحریم‌ها بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG