لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

هشدار شدید آمریکا به کشورهای جهان درباره پیروی نکردن از تحریم‌ها علیه ایران


رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید ایران «رویکرد تهاجمی» خود را پس از برجام تشدید کرده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید ایران «رویکرد تهاجمی» خود را پس از برجام تشدید کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه چهارم مهر با بدست گرفتن ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل، شدیدا به سیاست‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران حمله کرد و گفت حکومت ایران با سابقه‌ای که دارد «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند».

موضوع این نشست «عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای» بود.

دونالد ترامپ به کشورهای جهان هشدار داد که یا با تحریم‌های آمریکا علیه تهران همراهی کنند یا اینکه با «پیامدهای وخیمی» روبرو خواهند شد.

وی با اشاره به توافق سال ۱۳۹۴ با ایران موسوم به برجام گفت که این توافق «پول بادآورده‌ای» نصیب تهران کرد و باعث شد تا جمهوری اسلامی به هرج و مرج دامن بزند».

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت:‌ ایران «رویکرد تهاجمی» خود را پس از برجام تشدید کرده و از لغو تحریم‌ها بهره برد تا برنامه موشکی‌اش را توسعه دهد.

آقای ترامپ تاکید کرد: «از زمانی که این توافق منعقد شده، رویکرد تهاجمی ایران تنها تشدید شده است. این رژیم از منابع جدید ناشی از برجام استفاده کرده تا از تروریسم حمایت کند، برنامه موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را توسعه دهد و به هرج‌ومرج دامن بزند».

وی بدون نام بردن از اروپا، چین و روسیه که به برجام پایبند مانده‌اند، اظهار داشت: «هر شخص یا موسسه‌ای که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نکند با پیامدهای وخیمی روبرو خواهد شد».

آقای ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت ایالات متحده را از برجام خارج کرد و دور اول تحریم‌های معلق شده ایران در نتیجه برجام را در اواسط مردادماه بازگرداند. دور دوم تحریم‌ها قرار است از اواسط آبان امسال و با نیت هدف قرار دادن صادرات نفتی ایران اجرایی شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنان روز چهارشنبه خود در عین حال از ایران، روسیه و سوریه به خاطر توقف حملات به ادلب قدردانی کرد.

او همچنین گفت که چین قصد دارد تا در انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده دخالت کند و گفت پکن به دنبال این است که وی به خاطر سیاست‌های تجاری‌اش در قبال چین برنده نشود.

دفاع مکرون از برجام

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیگر سخنران نشست شورای امنیت سازمان ملل بود و با اشاره به توافق اتمی شش قدرت جهانی با ایران گفت که مورد ایران نمی‌تواند با «سیاست تحریم و محدودیت» حل شود.

وی گفت که تهران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند است و بقیه کشورها نیز باید پایبند باشند.

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید ضروری است که یک استراتژی بلندمدت درباره ایران اتخاذ شود.

آقای ترامپ افزود که کمک به برنامه موشکی بالستیک گروه حزب الله و حوثی های یمن تحولی نگران کننده است.

XS
SM
MD
LG