لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

واکنش به تیراندازی‌های آمریکا؛ ترامپ «تعصب و برتری نژاد سفید» را محکوم کرد


قرار است دونالد ترامپ در روزهای آينده به محل وقوع دو تيراندازی مرگبار اخير سفر کند ولی اعضای محلی کنگره با ديدار او مخالفت کرده‌اند.
قرار است دونالد ترامپ در روزهای آينده به محل وقوع دو تيراندازی مرگبار اخير سفر کند ولی اعضای محلی کنگره با ديدار او مخالفت کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به دو تیراندازی مرگبار در تگزاس و اوهایو که ۲۹ کشته به جای گذاشت خواستار کنترل شدیدتر اینترنت، اصلاح مقررات مربوط به سلامت روانی و اجرای گسترده‌تر مجازات اعدام برای عاملان تیراندازی شد.

دونالد ترامپ وز دوشنبه ۱۴ مرداد در بخشی از سخنانش گفت مردم آمریکا باید «نژادپرستی، تعصب و برتری نژاد سفید را محکوم کنند».

آقای ترامپ که سخنانش از کاخ سفید به طور زنده پخش می‌شد، گفت: «این ایدئولوژی‌های شیطانی را باید شکست داد. نفرت در آمریکا جایی ندارد. نفرت ذهن را مختل، قلب را ویران و روح را نابود می‌کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا که به کم‌کاری در مقابله با گروه‌های تندرو متهم شده است، افزود به وزارت دادگستری دستور داده است که در مورد تروریسم داخلی تحقیق کند و برای تضمین محکومیت افراد مرتکب به جرایم ناشی از نفرت و مسئولان کشتارهای جمعی به مجازات اعدام، قوانین جدیدی تنظیم کند.

آقای ترامپ همچنین گفت برای شناسایی بهتر بیماران روانی، قوانین مربوط به سلامت روان در آمریکا باید اصلاح شود و همکاری با شرکت‌های مالک شبکه‌های اجتماعی گسترش یابد.

او افزود: «باید تضمین کنیم افرادی که برای امنیت عمومی خطرناک هستند به اسلحه گرم دسترسی پیدا نکنند و در صورتی که دسترسی پیدا کنند این اسلحه‌ها طبق مقررات سریعا ضبط شوند».

وعده تشدید کنترل سوابق دارندگان اسلحه

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ قبل از ايراد اين سخنان گفت که خواهان تصویب مقررات و قوانینی است که «سوابق دارندگان اسلحه را شدیدتر کنترل کند».

این اظهارات در حالی است که او در گذشته به وعده‌هایش مبنی بر سختگیری در قوانین مربوط به مالکیت اسلحه که پس از تیراندازی‌های مرگبار قبلی در آمریکا مطرح کرده بود، عمل نکرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت تشدید کنترل بر سوابق دارندگان اسلحه می‌تواند با برنامه‌های همیشگی او برای سختگیری در نظام مهاجرت ادغام شود.

ولی او توضیح نداد که چگونه و چرا قصد دارد این دو موضوع کاملا مجزا را با یکدیگر مرتبط کند. مظنونان هر دو تیراندازی اخیر شهروندان آمریکا بوده‌اند و مقامات فدرال در حال تحقیق در مورد مهاجرستیزی به عنوان یکی از انگیزه‌های تیراندازی در ال‌پاسو تگزاس هستند.

دونالد ترامپ، در روز وقوع تیراندازی‌ها، در سخنان و پیام‌های خود سعی کرد به مردم آمریکا تضمین دهد که مشغول برخورد با این مشکل است و از عملکرد دولتش در برابر انتقادها دفاع کرد.

او بدون ورود به جزئیات گفت: «ما از تمامی دولت‌های قبلی کارهای بیشتری انجام داده‌ایم. در واقع ما کارهای زیادی انجام داده‌ایم ولی شاید کارهای بیشتری باید صورت گیرد».

به دلیل مقاومت نمایندگان جمهوریخواه در کنگره فعلی ایالات متحده، هیچ قانون مهمی در زمینه کنترل خشونت‌های ناشی از اسلحه تصویب نشده و به نظر می‌رسد که تغییر دیدگاه‌های سیاسی موجود در این زمینه بسیار دشوار است.

دونالد ترامپ نیز به وعده‌های قبلی خود برای تشدید کنترل و سختگیری بیشتر در قوانین مربوط به مالکیت اسلحه عمل نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید رئیس‌جمهوری آمریکا پس از وقوع تیراندازی‌های مرگبار قبلی وعده داده بود که کنترل سوابق مالکان اسلحه توسط نهادهای فدرال تشدید شود و در سال ۲۰۱۸ مقررات مربوط به گسترش دامنه تبادل اطلاعات در سطح کشوری را امضا کرد. ولی او در برابر خواست دمکرات‌ها برای سخت‌تر کردن سایر قوانین مربوط به مالکیت اسلحه مقاومت کرده است.

او در ماه فوریه در ملاقاتی با خانواده قربانیان و بازماندگان تیراندازی مرگبار سال ۲۰۱۸ در دبیرستانی در پارکلند فلوریدا که ۱۷ کشته به جای گذاشت وعده داد که «بررسی سوابق دارندگان اسلحه بسیار شدیدتر خواهد شد».

او گفت که در برابر لابی طرفداران مالکیت و حمل اسلحه خواهد ایستاد و در کاهش خشونت ناشی از اسلحه به نتیجه خواهد رسید. ولی بعدا عقب‌نشینی کرد و فقط از ‌‌تغییرات بسیار جزئی در نحوه کنترل سوابق افراد و مسلح کردن آموزگاران حمایت کرد.

در مورد تیراندازی ال‌پاسو در ایالت تگزاس نیروهای انتظامی در حال بررسی انگیزه‌های نژادپرستانه و مهاجر ستیزی هستند.

نام شهر ال پاسو همواره در مباحث مربوط به مهاجرت مطرح بوده و بخش اعظم جمعیت ۶۸۰ هزار نفری آن لاتین‌تبار هستند.

قرار است دونالد ترامپ در روزهای آينده به محل وقوع دو تيراندازی مرگبار اخير سفر کند ولی اعضای محلی کنگره با ديدار او مخالفت کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG