لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

ترامپ: هیچ چیزی در برابر کمک به پاکستان عاید آمریکا نشده است


​​دولت ترامپ در ماه اوت اعلام کرد که ارسال کمک ۲۵۵ میلیون دلاری به پاکستان را به تأخیر انداخته است.
​​دولت ترامپ در ماه اوت اعلام کرد که ارسال کمک ۲۵۵ میلیون دلاری به پاکستان را به تأخیر انداخته است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه ۱۱ دی گفت که ایالات متحده ظرف ۱۵ سال گذشته «به شکل احمقانه» بیش از ۳۳ میلیارد دلار کمک در اختیار پاکستان قرار داده است، حال آنکه از آنچه اسلام‌آباد تعهد کرده بود هیچ عایدی نداشته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: «آنها پناهگاه‌هایی امن برای تروریست‌هایی فراهم کردند که ما با کمترین کمک در افغانستان شکارشان کردیم. دیگر خبری نیست!»

او افزوده است: «ایالات متحده ظرف ۱۵ سال گذشته به شکل احمقانه بیش از ۳۳ میلیارد دلار کمک در اختیار پاکستان قرار داده است، و آنها به جز دروغ و فریب چیزی تحویل ما ندادند، رهبران ما را احمق فرض کرده‌ا‌ند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، مشخص نیست چه چیزی باعث شده تا آقای ترامپ از پاکستان انتقاد کند ولی او مدت‌هاست که شکایت دارد از اینکه اسلام‌آباد برای مقابله با شبه‌نظامیان اسلامگرا به اندازه کافی تلاش نمی‌کند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» روز ۲۹ دسامبر گزارش داد که دولت ترامپ «قویاً در حال بررسی» این گزینه است که کمک ۲۵۵ میلیون دلاری به پاکستان را ملغی کند.

این روزنامه افزوده که مقام‌های آمریکایی در تلاش بودند تا به یک عضو شبکه حقانی دسترسی پیدا کنند که در پاکستان دستگیر شده و احتمالاً می‌تواند اطلاعاتی درباره دستکم یک گروگان آمریکایی داشته باشد، ولی اسلام آباد این درخواست را رد کرده است.

خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان، در واکنش توئیت کرده است: «ما انشاء‌الله به زودی به توئیت رئیس‌جمهور ترامپ پاسخ می‌دهیم... واقعیت را به جهان خواهیم گفت... بین واقعیت و تخیل تفاوت است».

دولت ترامپ در ماه اوت اعلام کرد که ارسال کمک ۲۵۵ میلیون دلاری به پاکستان را به تاخیر انداخته است. آقای ترامپ ماه گذشته در یک سخنرانی گفت که دولت آمریکا «سالانه پرداخت‌های کلانی به پاکستان می‌کند. آن‌ها باید کمک کنند».

پاکستان می‌گوید که برای بیرون راندن شبه نظامیان از خاک خود دست به عملیات‌های نظامی زده است و اینکه از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۱۷ هزار پاکستانی در جریان نبرد با شبه‌نظامیان یا بمبگذاری‌ها و سایر حملات جان باخته‌اند.

جان نیکلسون، ژنرال ارشد آمریکایی در افغانستان، ماه نوامبر گفته بود به رغم اینکه دولت ترامپ موضع سرسختانه‌تری در قبال اسلام‌آباد در پیش گرفته است ولی او نشانی از تغییر در رفتار پاکستان نسبت به شبه‌نظامیان ندیده است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ماه گذشته در جمع نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: «پاکستان برای مدتی طولانی پناهگاهی امن برای طالبان و سایر سازمان‌های تروریستی بوده است، ولی آن دوران به سر آمده. رئیس‌جمهور ترامپ به پاکستان هشدار داده است».

حمدالله محب، سفیر افغانستان در آمریکا، روز دوشنبه در یک پیام توئیتری نوشت که توئیت ترامپ «پیامی دلگرم‌کننده برای افغان‌هایی است که مدت‌های مدیدی است از دست تروریست‌های مستقر در پاکستان رنج برده‌اند».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ رویترز و توئیت‌ها؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG