لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

پارلمان ترکیه مجوز عملیات نظامی در خاک سوریه و عراق را صادر کرد


پارلمان ترکیه روز پنجشنبه دهم مهرماه مجوز انجام عملیات نظامی نیروهای این کشور در خاک عراق و سوریه را صادر کرد.

چراغ سبز پارلمان به دولت ترکیه این اختیار قانونی را می‌دهد که علاوه بر عملیات نظامی در خاک سوریه و عراق، به نیروهای خارجی اجازه دهد تا از خاک و پایگاه‌های نظامی این کشور برای عملیات‌های احتمالی علیه نیروهای گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) استفاده کنند.

پارلمان ترکیه با ۲۹۸ رای مثبت و ۹۸ رای منفی این طرح را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصویب طرح مداخله نظامی در سوریه و عراق در حالی است که شورشیان افراطی داعش حملات خود به شهر کردنشین کوبانی در مرز سوریه با ترکیه افزایش داده‌اند که منجر به فرار ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان این شهر به سوی ترکیه شده است.

ترکیه که ارتشی بزرگ و مدرن دارد، عضو ناتو است، اما هنوز تصمیم نگرفته است که چه نقشی در ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه نیروهای حکومت اسلامی بر عهده گیرد.

پارلمان ترکیه قبلا مجوز انجام عملیات نظامی در سوریه و عراق برای حمله به تجزیه‌طلب‌های کرد یا هر خطری که از طرف دولت بشار اسد متوجه این کشور شود، صادر کرده بود، اما تصویب طرح جدید اختیارات دولت را برای مقابله با خطراتی که از طرف گروه حکومت اسلامی می‌تواند متوجه ترکیه شود، افزایش می‌دهد.

گروه داعش هم اکنون بخش قابل توجهی از خاک عراق و سوریه را تحت کنترل خود دارد و در برخی مناطق نزدیک به مرزهای ترکیه نیز پیشروی داشته‌ است.

بر اساس این گزارش، عصمت ییلماز وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به این سوال که ترکیه بعد از مجوز پارلمان چه خواهد کرد، گفته است که «منتظر اقدامی فوری نباشید».

دوغو ارگیل، استاد علوم سیاسی و یادداشت نویس روزنامه «تودی زمان» ترکیه، می‌گوید که مجوز پارلمان زمینه حقوقی را برای عملیات ارتش ترکیه در عراق و سوریه باز کرده، اما هنوز زود است بگوییم که مداخله نظامی ترکیه چگونه خواهد بود.

به گفته وی، برای نمونه، احتمالا این مجوز زمینه را برای عبور نیروهای کرد عراقی از خاک ترکیه به سوریه برای کمک به مناطق کردنشین در سوریه فراهم سازد.

تصویب طرح مداخله نظامی علیه داعش در حالی است که نیروهای این گروه افراطی با پیشروی در شهر کوبانی، درست به مرز ترکیه نزدیک می‌شوند.

این پیشروی‌ها به رغم بمباران هوایی نیروهای ائتلاف علیه مواضع داعش در سوریه است که از هفته گذشته آغاز شده و روز چهارشنبه نیز گزارش‌ها حاکی از حملات هوایی ائتلاف به حوالی کوبانی بود.

جنگ در حومه شهر محاصره شده کوبانی در حالی ادامه دارد که خبرگزاری آسوشیتدپرس از عصمت شیخ حسن یک شبه نظامی ارشد نقل کرده است که نیروهای کرد برای جنگ با ستیزه جویان داعش در داخل شهر آماده می‌شوند.

به گفته وی، نیروهای داعش هنوز نتوانسته‌اند وارد شهر شوند، اما نیروهای کرد در حال آماده شدن برای نبردهای خیابانی هستند.

یک گروه ناظر حقوق بشر بریتانیا که جنگ سوریه را زیر نظر دارد، گزارش داده است که نیروهای داعش در برخی نقاط، حتی به چند صد متری شهر کوبانی نزدیک شده‌اند.

XS
SM
MD
LG