لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین در پی لغو مذاکرات صلح در مینسک


دور جدید مذاکرات صلح اوکراین در پایتخت بلاروس برگزار نشد. جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین روز جمعه دهم بهمن در مینسک اعلام کردند که مذاکراتی در کار نخواهد بود و مستقیما راهی مسکو می‌شوند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که نمایندگان دولت کیف روز جمعه یا شنبه در مذاکرات شرکت خواهند کرد.

درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین همچنان ادامه داد. به گفته مقامات جدایی طلبان طرفدار روسیه، دست کم هفت نفر در جریان دو حمله موشکی به شهر دونتسک در روز جمعه کشته شدند. اما کیف مدعی است که نیروهای جدایی طلب برای از بین بردن شانس ادامه مذاکرات شهر دونتسک را مورد هدف قرار داده‌اند.

از سوی دیگر، ویاچسلاو آبروسکین، رییس پلیس شهر دبالتسیو، با منتشر کردن مطلبی در صفحه فیسبوک خود مدعی شد که دست کم هفت نفر در جریان حملات خمپاره‌ای به این شهر کشته شده‌اند.

وی پیش از این نیز از کشته شدن هفت نفر دیگر در این شهر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده بود. شهر دبالتسیو یکی از شهرهای کلیدی در شرق اوکراین است که کنترل آن همچنان در دست نیروهای ارتش این کشور است.

به گزارش مقامات دولتی، دست کم پنج سرباز ارتش اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته کشته و ۲۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

درگیری‌های هفته گذشته، شدید‌ترین درگیری‌های شرق اوکراین از زمان امضای توافقنامه آتش بس در پنج ماه پیش محسوب می‌شود.

دنیس پوشیلین، رهبر جدایی‌طلبان شرق اوکراین، اعلام کرده است که در صورت ادامه بمباران شهرهای در دست نیروهای جدایی طلب، این نیرو‌ها به حملات خود ادامه داده و تا مرزهای مناطق دونتسک و لوهانسک – دو منطقه‌ای که جدایی طلبان در آن‌ها جمهوری خودخوانده اعلام کرده‌اند – پیش خواهند رفت.

دولت اوکراین و ناتو بیم دارند که نیروهای جدایی طلب به شهر ماریوپول حمله کنند.

ماریوپول با جمعیتی در حدود پانصدهزار نفر بزرگ‌ترین شهر در دو استان ناآرام اوکراین به شمار می‌رود که کنترل آن هنوز در دست ارتش این کشور است.

به گزارش مقامات دولتی، این شهر روز شنبه هدف چندین خمپاره قرار گرفته بود. در جریان این حمله ۳۰ غیرنظامی جان خود را از دست دادند. این در حالی است که نیروهای جدایی طلب هدف قرار دادن ماریوپول را تکذیب می‌کنند.

ناتو و کیف، روسیه را به فرستادن هزاران سرباز به همراه تانک و اسلحه به مناطق دیگر اوکراین برای حمایت از جدایی طلبان متهم می‌کنند. روسیه همواره چنین ادعایی را رد کرده است.

در همین حال، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه اعلام کرد این سازمان برای مقابله با بحران در اوکراین واحدهایی از نیروهای خود را در شش کشور شرق اروپا مستقر خواهد کرد.

یِنس استول‌تِنبِرگ، دبیرکل ناتو، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از استقرار نیروهای این سازمان در استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، بلغارستان و رومانی خبر داد.

آقای استول‌تِنبِرگ این اقدام ناتو را گامی در راه نشان دادن حمایت خود از متحدان شرقی‌اش توصیف کرد و گفت برخی از این کشور‌ها به دلیل رفتار روسیه در ضمیمه کردن «کریمه» به خاک خود نگرانی‌هایی دارند.

با این حال دبیرکل ناتو، وجود هرگونه جنبه‌ی تحریک‌آمیز در استقرار نیروهای این سازمان در شش کشور اروپای شرقی را رد کرد و گفت: «کاری که ما انجام می‌دهیم یک اقدام حمایتی و تدافعی است».

اعضای اتحادیه اروپا روز ۹ بهمن بر سر تمدید تحریم‌های روسیه به مدت شش ماه دیگر به توافق رسیدند. آمریکا نیز وعده داده است که تحریم‌های خود علیه روسیه را تشدید کند.

بنا بر آمار سازمان ملل متحد، درگیری‌ها در شرق اوکراین تا کنون دست‌کم ۵۱۰۰ قربانی برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG