لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

پیشروی تازه شورشیان اوکراین به سمت یک شهر دارای اهمیت نظامی


نمایی از یک مهد کودک در شهر دبالتسو که هدف گلوله باران قرار گرفته است. این شهر در محاصره شورشیان هوادار مسکو است.
نمایی از یک مهد کودک در شهر دبالتسو که هدف گلوله باران قرار گرفته است. این شهر در محاصره شورشیان هوادار مسکو است.

شبه نظامیان شورشی مورد حمایت روسیه در اوکراین در تازه‌ترین حمله خود که پس از پنج ماه آتش بس دو جانبه صورت گرفت، به سوی دیالتسو، که از نظر نظامی اهمیت دارد، پیشروی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله روز دوشنبه ششم بهمن، به معنی شروع یک جنگ کامل است. درگیری‌های تابستان سال گذشته باعث شد که غرب تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه اعمال کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا با متهم کردن روسیه به حمایت آشکار از شورشیان در این عملیات تازه، اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور را بررسی می‌کنند.

نمایندگان کشورهای عضو ناتو و اوکراین روز دوشنبه در اولین دیدار اضطراری از ماه اوت تاکنون در بروکسل در مورد واکنش به این حمله با یکدیگر رایزنی کردند.

مسکو دخالت در جنگ داخلی اوکراین را تکذیب می‌کند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، اوکراین را متهم کرده است که با رد گفت‌وگو با شورشیان، حل مسئله را به تاخیر می‌اندازد.

آقای پوتین در اتهامی جدید و تحریک کننده افزود یک «لژیون خارجی ناتو» در کنار نیروهای اوکراینی می‌جنگد. ناتو این اتهامات را «بی‌اساس» خوانده و گفته است که تنها نیروهای خارجی در اوکراین "روسها" هستند.

دولت اوکراین با اعلام وضعیت اضطراری در دو استان تحت کنترل شورشیان، در سراسر کشور نیز وضعیت آماده باش برقرار کرد.

ارتش اوکراین اعلام کرد در درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته، هفت سرباز اوکراینی کشته و ۲۴ نفر دیگر زخمی شده اند.

در اطراف شهر کوچک دبالتسو، درگیری‌های سنگین گزارش شده است. شورشیان گفتند که برای حفاظت از مناطق تحت کنترل خود در برابر گلوله‌باران نیروهای دولتی قصد دارند این شهر را تصرف کنند.

از زمان برقراری آتش بس در سپتامبر سال گذشته، خشونت و کشمکش در اوکراین شدیدتر شده است. تعداد قربانیان بویژه در شهر ماریوپول که تحت کنترل نیروهای دولتی است، افزایش یافته است. دولت اوکراین گفت روز شنبه ۳۰ غیرنظامی در بمباران این شهر کشته شدند.

پس از چند ماه آتش بس شکننده، شورشیان هفته گذشته گفتند که برای کنترل مناطقی از اوکراین که مسکو آن را «روسیه نو» می‌نامد، راهی به غیر از انجام یک حمله باقی نمانده بود.

آنها گفتند که هدف‌شان عقب راندن نیروهای دولتی و وادار کردن ارتش اوکراین به توقف بمباران مناطق تحت کنترل‌شان است.

در همین حال دولت اوکراین می‌گوید این حمله، نقض آتش بس و از سرگیری جنگی است که تا به حال ۵۰۰۰ قربانی داشته است.

ناتو و دولت اوکراین معتقدند که هزاران نیروی روسی با سلاح‌های پیشرفته در مناطق شرقی اوکراین در کنار شورشیان جدایی طلب این کشور می‌جنگند. روسیه این اتهام را تکذیب می‌کند.

ولودیمیر پولیوی سخنگوی ارتش اوکراین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «شورشیان به طور مرتب به مواضع نیروهای دولتی اوکراین در نواحی مورد مناقشه با توپخانه، خمپاره و تانک حمله می‌کنند».

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد که شورشیان در صدد تصرف شهر کوچک دبالتسو هستند که ۲۶ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر نقطه تلاقی جاده‌ها و راه آهن بین دو منطقه تحت کنترل جدایی طلبان، یعنی دونتسک و لوهانسک است.

ادوارد باسورین معاون یکی از فرماندهان شورشیان در گفت‌وگوی تلفنی به رویترز گفت: «اگر به نقشه نگاه کنید، دبالتسو یک موقعیت به اصطلاح زبانی دارد که در کنترل نیروهای دولتی است. هدف شورشیان عقب راندن نیروهای دولتی از این ناحیه و یکدست کردن خط مقدم است».

او حمله به بندر ماریوپول با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را که در کنترل نیروهای دولتی است، تکذیب کرد و گفت: «ما هیچ حمله‌ای به شهر نکرده‌ایم. مطلقا هیچ حمله‌ای».

ایوان، مرد ۳۵ ساله‌ای که چند ماه پیش از شهر دبالتسو فرار کرده است، روز دوشنبه از قول بستگانش در این شهر گفت که دبالتسو تقریبا به طور کامل توسط شورشیان محاصره شده است.

او که به دلایل امنیتی نخواست نام خانوادگی‌اش فاش شود، افزود: «طی ۴۸ ساعت گذشته ورود به شهر تقریبا غیر ممکن شده است. شورشیان راه‌ها را بسته‌اند. آب و برق قطع شده است. بیمارستان منهدم شده و مغازه‌ها تعطیل هستند. نیروهای اوکراینی هنوز در شهر مقاومت می‌کنند. اما مسئله این است که تا چه زمانی می‌توانند بدون حمایت دوام بیاورند».

پس از چندین ماه مذاکره بین اعضای اتحادیه اروپا درباره کاستن از تحریم‌های روسیه، از سرگیری درگیری‌ها یک باره بحث‌ها را به سمت تشدید تحریم‌ها تغییر داده است.

تحریم‌های غرب و کاهش بهای نفت به اقتصاد روسیه صدمات جدی زده است. ارزش برابری روبل روسیه در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

اتحادیه اروپا ۲۸ عضو خود را برای یک دیدار اضطراری در روز پنج شنبه احضار کرده است.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه گفت: برای مقابله با «تهاجمی که شورشیان با حمایت روسیه، تجهیزات روسی، کمک مالی روسیه، آموزش نظامی و نیروهای روسی انجام داده‌اند» تمام راه‌های غیرنظامی ممکن را بررسی می‌کند.

XS
SM
MD
LG