لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

اوکراین خواهان پرداخت غرامت بیشتر از سوی ایران به خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری شد


آقای زلنسکی می‌گوید که اوکراین همچنان در انتظار تحویل جعبه سیاه هواپیما از سوی ایران است.
آقای زلنسکی می‌گوید که اوکراین همچنان در انتظار تحویل جعبه سیاه هواپیما از سوی ایران است.

رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید کشورش از مبلغی که ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های جان‌باختگان سقوط هواپیمای مسافربری این کشور پرداخت شده است رضایت ندارد و خواهان غرامت بیشتر است.

ولودیمیر زِلِنسکی روز یکشنبه ۱۳ بهمن به تلویزیون اوکراین گفت: ایرانی‌ها بلافاصله ۸۰ هزار دلار به خانواده هر قربانی پرداخت کردند. این مبلغ خیلی کم است. ما برای اینکه غرامت بیشتری بپردازند به آنان فشار خواهیم آورد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در عین حال تأکید کرد که کشورش همچنان در انتظار تحویل جعبه سیاه هواپیما از سوی ایران است.

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز ۲۱ دی‌ در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک پدافند سپاه پاسداران موجب سرنگونی هواپیمای اوکراینی شده است.

اوکراین بارها خواستار تحویل جعبه سیاه هواپیمای مسافربری خود شده و تن دادن احتمالی به این خواسته را نشان‌دهنده تعهد جمهوری اسلامی به تحقیقات بی‌طرفانه دانسته است.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که اطلاعات جعبه سیاه باید در ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

جاستین ترودو، نخست‌‌وزیر کانادا، نیز گفته است که ایران فناوری بررسی جعبه سیاه این هواپیما را ندارد و این جعبه برای بررسی باید به فرانسه فرستاده شود.

حسن رضایی‌فر، مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، نیز پیشتر گفته بود ایران فناوری لازم برای پیاده کردن اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را در اختیار ندارد.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین که روز ۱۸ دی با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سقوط کرد، حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی، و نیز تعدادی از اتباع افغانستان، سوئد و بریتانیا بود که همه آنها کشته شدند.

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران، پیشتر گفته بود که با توافق دولت‌های ایران و اوکراین، خسارت هواپیما توسط ایران پرداخت خواهد شد.

همچنین غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته بود خسارت ناشی از سقوط هواپیمای اوکراینی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده‌ است که با توافق دولت‌های دو کشور از سوی دولت ایران پرداخت می‌شود.

بر اساس توضیحات او، ایران پیش‌بینی می‌کند که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه پرداخت شود که در مجموع رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار میزان خسارت برآورد شده است.

نخست‌وزیر کانادا گفته که دولت این کشور فعلا قصد دارد ۲۵ هزار دلار بابت هر قربانی به خانواده‌ها بپردازد که این البته غرامت نیست، بلکه کمکی اولیه برای پوشش هزینه سفر آنان به ایران است.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی درباره پرداخت غرامت به خانواده‌ها سکوت کرده‌اند.

اداره مهاجرت کانادا روز ۲۱ دی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات ویژه‌ای برای تسهیل مسافرت فوری خانواده قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی به کانادا انجام خواهد داد.

بر اساس همین اطلاعیه، برخی از اعضای خانواده قربانیان که قصد خاکسپاری قربانیان در کانادا یا انجام امور شخصی قربانیان داشتند، درخواست روادید کردند. با این حال گزارش‌هایی درباره ایجاد مزاحمت برای اعضای خانواده قربانیان این حادثه پیش از خروج از ایران منتشر شد.

XS
SM
MD
LG