لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

تاکید وزیر راه بر ماندن جعبه سیاه در ایران: «اگر نتوانیم آن را بخوانیم، از دیگران کمک می‌گیریم»


محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران، می‌گوید تیم بررسی سرنگونی هواپیمای اوکراینی، در صورتی که در بازگشایی اطلاعات جعبه سیاه «دچار مشکل» شود، ممکن است از «امکانات دیگران» استفاده کند.

خبرگزاری تسنیم، روز چهارشنبه، دوم بهمن، ویدئویی از اظهارات آقای اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت را منتشر کرد.

به گفته این مقام دولت، از آن رو که سانحه در ایران رخ داده، اطلاعات جعبه سیاه نیز باید در ایران مورد بررسی قرار بگیرد و مقام‌های مسئول هم «در حال آماده‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار» ضروری در این زمینه هستند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:21 0:00
لینک مستقیم


وزیر راه و شهرسازی ایران اضافه کرد که اگر این تیم بررسی سانحه در «بازگشایی و پردازش اطلاعات به مشکلی بخورند ممکن است خودشان تصمیم بگیرند چگونه از سایر کسانی که امکانات دارند کمک گرفته شود».

به نظر می‌رسد اظهارات وی در پاسخ به درخواست جاستین ترودو، نخست‌ وزیر کانادا باشد که روز سه‌شنبه بار دیگر از ایران خواست تا اجازه دهد جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی برای بررسی به فرانسه فرستاده شود.


به گفته نخست وزیر کانادا، جعبه سیاه «کلید اصلی» این تحقیقات است و «در موضوع مهمی مثل این، مسئله این نیست که کارشناسان و متخصصان مورد نیاز در آنجا حضور داشته باشند، تا جعبه سیاه را تجزیه و تحلیل کنند، بلکه این امر مستلزم تکنولوژی است که در ایران وجود ندارد.»

هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در مسیر تهران- کی‌یف روز ۱۸ دی‌ماه گذشته توسط یگان پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند.

از آن زمان تاکنون اوکراین و کانادا خواستار ارسال جعبه سیاه به خارج از ایران شده‌اند اما مقام‌های ایران می‌گویند برنامه‌ای برای این کار ندارند.

در همین حال وزیر راه و شهرسازی ایران در حالی از «آماده‌سازی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری» بررسی اطلاعات جعبه سیاه خبر داده که سازمان هواپیمایی کشوری ایران در دومین گزارش فنی خود در مورد سرنگونی این هواپیما اعلام کرد که برای خواندن جعبه سیاه هواپیما از آمریکا و فرانسه تجهیزات درخواست کرده است.

گاه‌شمار اظهارات مقام‌های ایران درباره جعبه‌های سیاه

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی

سقوط هواپیما

ظهر چهارشنبه ۱۸ دی

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: جعبه سیاه را به کشور سازنده آن [شرکت آمریکایی بوئینگ] ارائه نخواهیم داد و فعلاً معلوم نیست به کدام کشور می‌رود.

شامگاه چهارشنبه ۱۸ دی

وب‌سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نقل از علی عابدزاده، رئیس این سازمان: موضوع عدم ارسال جعبه‌های سیاه به خارج از کشور «برداشت اشتباه خبرنگار» بوده است.

یک‌شنبه ۲۲ دی

حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری: مقصد نخست اوکراین است اما اگر به نتیجه برسیم این کشور نمی‌تواند، مقصد نهایی ما فرانسه است.

سه‌شنبه ۲۴ دی

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه: دیشب قرار بود جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده به فرانسه فرستاده شود که آنجا بازخوانی شود.

شنبه ۲۸ دی

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به این که همه بررسی‌ها بر اساس مقررات ایکائو انجام خواهد شد، درباره مقصد نهایی جعبه سیاه پاسخی نداد.

شنبه ۲۸ دی

حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری: به درخواست مقامات اوکراینی جعبه‌ها به کی‌یف منتقل خواهد شد؛‌ اگر بازخوانی موفقیت‌آمیز نباشد جعبه سیاه به کشور فرانسه انتقال داده می‌شود.

یک‌شنبه ۲۹ دی

حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری: جعبه سیاه «در دست ایران است و فعلا هیچ برنامه‌ای برای ارسال آن نداریم».

چهارشنبه ۲ بهمن

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در ايران بازخوانی می‌شود. دیگران نماینده می‌فرستند و شرکت بوئینگ نیز ان‌تی‌اس‌بی، هیئت ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا، را برای معرفی نماینده پیشنهاد داده است.


این سازمان همچنین اعلام کرده دو دستگاه ثبت و ضبط اطلاعات پرواز که آسیب دیده، یافت شده و «بررسی جهت بازسازی و دریافت محتویات دستگاه‌ها با استفاده از توان داخلی کشور با حضور نمایندگان محترم قضایی و متخصصین داخلی انجام پذیرفت و همگی توافق داشتند که این نوع دستگاه‌ها از به‌روزترین دستگاه‌های موجود دنیا بوده و امکانات بازخوانی آن در کشور موجود نیست.»

گفته می‌شود امکانات فنی دسترسی به اطلاعات پرواز تنها در اختیار فرانسه و ایالات متحده قرار دارد.

مقامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته سخنان متناقضی درباره تحویل جعبه سیاه این هواپیما به اوکراین یا فرانسه بیان کرده‌اند.

حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، روز شنبه، ۲۸ دی، گفته بود که جعبه سیاه بوئینگ ۷۳۷ در ایران است و «برنامه‌ای برای ارسال آن به کشور دوم نداریم».

اوکراین چندبار خواستار تحویل جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده با موشک سپاه پاسداران شده و تن دادن احتمالی به این خواسته را نشان‌دهنده تعهد جمهوری اسلامی به تحقیقات بی‌طرفانه دانسته است.

منابع:‌ خبرگزاری تسنیم و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG