لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

آمریکا معافیت‌های همکاری شرکت‌های خارجی در سایت هسته‌ای فردو را لغو می‌کند


مایک پومپئو ایران را به «باج‌گیری» هسته‌ای از جامعه جهانی متهم کرد.
مایک پومپئو ایران را به «باج‌گیری» هسته‌ای از جامعه جهانی متهم کرد.

دولت آمریکا معافیت‌های همکاری شرکت‌های خارجی در سایت هسته‌ای فردو در ایران را لغو می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۲۸ آبان در یک نشست خبری با اعلام این تصمیم، گفت این معافیت از۲۴ آذر اجرایی خواهد شد.

همکاری کمپانی‌های خارجی در سایت فردو یکی از چهار معافیت دولت آمریکا در ارتباط با پروژه هسته‌ای ایران بود.

واشینگتن دهم آبان امسال معافیت‌ها برای چند شرکت خارجی جهت همکاری هسته‌ای با ایران در سایت فردو، کوره بوشهر و تاسیسات آب سنگین اراک را تمدید کرده بود.

مقامات دولتی آمریکا سه هفته پیش به رویترز گفته بودند که ادامه حضور شرکت‌های خارجی در صنایع هسته‌ای ایران بر اساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مانعی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است.

شرکت‌هایی از روسیه، چین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشمول دریافت این معافیت‌ها شده بودند.

آقای پومپئو به لغو احتمالی معافیت‌های همکاری در کوره بوشهر یا تاسیسات آب سنگین اراک اشاره نکرد.

وی گفت ایران با گام‌های اخیر در کاهش تعهدات هسته‌ای، به «باج‌گیری» از جامعه جهانی روی آورده است.


مایک پومپئو موضع آمریکا را برای رسیدن به توافقی جامع با ایران که پاسخ‌گوی همه ابهامات و نگرانی‌های جامعه جهانی در خصوص ایران باشد، تکرار کرد.

جمهوری اسلامی ایران در دوره اخیر به نشانه ناخشنودی از «ناتوانی» اروپا در حفظ برجام، پس از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای، در چهار گام، از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرد.

ایران در چهارمین گام از مراحل عدول از تعهدات هسته‌ای بر اساس برجام، از ۱۶ آبان نیز گازدهی به آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته‌تر جهت تشدید غنی‌سازی اورانیوم را در سایت فردو افزایش داد؛ امری که با نکوهش آمریکا و نگرانی بخش بزرگی از جامعه جهانی روبرو شد.

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه شب گفت «بزرگ‌ترین حکومت تروریست‌پرور» نباید هیچ غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.

مایک پومپئو همچنین در اشاره به تظاهرات جاری در ایران که از جمعه ۲۴ آبان در اعتراض به سه برابر شدن بهای بنزین آغاز شده، گفت، واشینگتن گزارش‌های کشته شدن مردم در این اعتراض‌ها را با نگرانی دنبال می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت دنیا رفتار ایران را نگاه می‌کند و «هر گونه اقدام خشونت‌آمیز رژیم ایران علیه مردم این کشور را به شدت محکوم می‌کند».

وی تاکید کرد که حکومت ایران «باید از خشونت علیه مردم کشورش عدول کند و حق شهروندانش را در دسترسی آزادانه به اینترنت فراهم کند».

مایک پومپئو همچنین گفت «ما می‌خواهیم پول ایران نه برای گروه‌های نیابتی‌اش در عراق، حزب‌الله و دیگران، بلکه برای مردم خود ایران، هزینه شود».

جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر حمایت آمریکا از معترضین ایران را نکوهش کرده است؛ علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه مدعی شد که «همه مراکز شرارت دنیا از اغتشاشگران حمایت کردند».

با استفاده از آسوشیتدپرس ورادیو فردا؛ ف.ر
XS
SM
MD
LG