لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

خروج سربازان آمریکایی از منبج؛ نیروهای سوریه وارد این شهر شدند


پرچم سوریه و روسیه بر فراز خودروهای ارتش بشار اسد در نزدیکی شهر منبج
پرچم سوریه و روسیه بر فراز خودروهای ارتش بشار اسد در نزدیکی شهر منبج

یک سخنگوی ارتش آمریکا روز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه اعلام کرد سربازان این کشور شهر منبج در شمال سوریه را ترک کردند. ساعاتی پیش از آن حکومت سوریه اعلام کرد که ارتش این کشور وارد مرکز شهر شده و پرچم سوریه را برافراشته‌اند.

خروج سربازان آمریکا از منبج بخشی از عقب‌نشینی نیروهای این کشور از شمال سوریه عنوان شده است.

سرهنگ میلز بی کاگینز، از سخنگوی ارتش آمریکا، توئیت کرد که «ما از منبج خارج شدیم».

او افزود که «نیروهای ائتلاف» به رهبری آمریکا «در حال عقب‌نشینی از شمال شرقی سوریه هستند».

نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از برخورد بین ارتش ترکیه و شبه نظامیان کرد از سال ۲۰۱۷ در این منطقه اقدام به گشت‌زنی می‌کردند.

نیروهای کرد در روزهای اخیر توافقاتی با حکومت بشار اسد انجام دادند تا ارتش سوریه برای مقابله با تهاجم ترکیه به منطقه شمال این کشور نیرو اعزام کند. حضور سربازان سوری در شهرهای کردنشین همزمان با خروج نیروهای آمریکایی صورت می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این اتفاق می‌تواند برای بشار اسد و ولادیمیر پوتین، مهمترین حامی وی خوشحال کننده باشد.

نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از برخورد بین ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان کرد از سال ۲۰۱۷ در شمال شرق سوریه اقدام به گشت‌زنی می‌کردند.
نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از برخورد بین ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان کرد از سال ۲۰۱۷ در شمال شرق سوریه اقدام به گشت‌زنی می‌کردند.

نیروهای کرد بعد از جنگ با داعش و پاکسازی شمال شرق کشور، چندین سال بود که اداره شمال شرق کشور را در دست داشتند و ورود نیروهای دولت سوریه به این منطقه می‌تواند امید روسیه و بشار اسد برای احیای کنترل کامل کشور به دست نیروهای دولتی را افزایش دهد.

ترکیه گفته که می‌خواهد شهر منبج را از نیروهای نظامی کرد پاکسازی کند، اما با ورود نیروهای اسد به این شهر کار برای آنکارا سخت خواهد شد.

برخی گزارش‌ها حاکی است این نظامیان، در واقع خود کردها هستند که با اسد وارد ائتلاف شده‌اند.

ترکیه می‌گوید می‌خواهد یک نوار مرزی حائل در خاک سوریه ایجاد کند تا زمینه اسکان مجدد میلیون‌ها پناهنده سوری در این منطقه ایجاد شود.

ترکیه می‌گوید سه میلیون سوری در این کشور پناهنده هستند و باید به خاک خود برگردند.

در همین حال سازمان ملل اعلام کرد در یک هفته گذشته که عملیات ترکیه آغاز شد بیش از ۱۹۰ هزار از سکنان منطقه آواره شده‌اند که ۷۰ هزار نفر آنها کودک هستند.

رویترز همچنین می‌نویسد صبح سه‌شنبه درگیری‌های شدید در شهر مرزی راس‌العین ادامه داشت.

اردوغان روز سه‌شنبه اعلام کرد تاکنون ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک سوریه از وجود «تروریست‌ها» پاکسازی شده و این کشور در نظر دارد به پیشروی‌های خود ادامه دهد.

احیای نسبی بازار ارز و بورس ترکیه

در همین حال، آمارهای رسمی نشان می‌دهد شاخص کل بورس ترکیه که روز دوشنبه پس از اعلام تحریم‌های آمریکا علیه این کشور بالای پنج درصد ریزش کرده بود، روز سه‌شنبه ۱.۷ درصد افزایش یافت.

ارزش پول ملی این کشور، لیر، نیز که روز گذشته مقداری افت کرده بود، دوباره احیا شده و به حدود ۵.۸۹ لیر در مقابل یک دلار آمریکا رسیده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده که تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه نتوانسته است اقتصاد این کشور را تحت الشعاع قرار دهد و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری کشور نیز اعلام کرده که به رغم تحریم‌ها، پیشروی نیروهای ترک در شمال سوریه متوقف نخواهد شد.

۲۲ مهرماه آمریکا اعلام کرد که وزیران دفاع، کشور و انرژی ترکیه را همراه با وزارتخانه‌های دفاع و انرژی تحریم کرده و دارایی آنها در آمریکا مسدود و هرگونه معامله با آنها ممنوع اعلام شده است.

با این‌حال، رویترز از قول کارشناسان می‌نویسد تحریم‌ها تاثیر چندانی بر نرخ لیر نگذاشت، چرا که ارزش پول ترکیه بیشتر وابسته به بخش بانکی است و این بخش هنوز تحریم نشده است.

منابع: سایت بورس ترکیه، روزنامه دیلی صباح، رویترز/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG