لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آفریقا از توافق اتمی ایران دفاع کرد


ژنرال وتل می‌گوید اگر برجام وجود نداشته باشد ما باید راه دیگری برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران پيدا کنيم.
ژنرال وتل می‌گوید اگر برجام وجود نداشته باشد ما باید راه دیگری برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران پيدا کنيم.

یکی از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت این توافق که دونالد ترامپ تهدید کرده از آن خارج خواهد شد در محدود کردن برنامه‌ هسته‌ای ایران نقش مهمی ایفاء کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال جوزف وُتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آفریقا در بخشی از گزارش خود به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت: «توافق هسته‌ای با ایران (برجام) یکی از تهدیدهای اصلی از سوی آن کشور را پوشش می‌دهد، در نتیجه اگر برجام وجود نداشته باشد ما باید راه دیگری برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران پيدا کنيم».

دونالد ترامپ تهدید کرده که اگر کنگره آمریکا و متحدان اروپایی آن کشور ضعف‌های برجام را با یک توافق تکمیلی برطرف نکنند واشینگتن از این توافق خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ با چند محور این توافق از جمله محدوده زمانی آن مخالف است.

وقتی یکی از اعضای مجلس سنا از ژنرال وُتل پرسید آیا با موضع جیم متیس، وزیر دفاع، و ژنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد ارتش آمریکا، موافق است او در پاسخ گفت «بله با موضع آنها موافقم».

وزیر دفاع آمریکا پارسال گفته بود که این کشور باید در توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند مگر اینکه ثابت شود ایران به تعهدات خود در قبال این توافق عمل نمی‌کند و یا به این نتیجه برسیم که توافق در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

ژانرال دانفورد رییس ستاد ارتش آمریکا نیز گفته است که ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای عمل کرده و هشدار داد که خروج آمریکا از این توافق باعث خواهد شد احتمال توافق کشورهای دیگر با آمریکا کاهش یابد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا به دونالد ترامپ هشدار داد که از بین رفتن توافق هسته‌ای با ایران یک «خسارت بزرگ برای راستی‌آزمایی» خواهد بود و از جنبه‌های مختلف این توافق و عملکرد آژانس در چارچوب آن دفاع کرد.

حکومت ایران از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در مجموع محدودیت‌های این توافق را رعایت کرده ولی اخیرا به شکل دیپلماتیک به آمریکا هشدار داده است.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که اگر برجام شکست بخورد به سرعت می‌تواند تولید اورانیوم را با غلظت بیشتری از سر بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر / ک.ر
XS
SM
MD
LG