لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

سفیر آمریکا: بازرسان آژانس باید به پایگاه‌های نظامی ایران دسترسی پیدا کنند


نیکی هیلی می‌گوید «آژانس با کشوری طرف است که تاریخ روشنی از دروغگویی و برنامه‌های مخفی هسته‌ای پشت سرش دارد».
نیکی هیلی می‌گوید «آژانس با کشوری طرف است که تاریخ روشنی از دروغگویی و برنامه‌های مخفی هسته‌ای پشت سرش دارد».

سفیر آمریکا در سازمان ملل روز جمعه سوم شهریور ابراز نگرانی کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران را ندارند.

نیکی هیلی خواستار آن شد که آژانس از تمام اختیارات خود استفاده کند تا اطمینان یابد که ایران به توافق اتمی تیرماه ۱۳۹۴ پایبند بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر آمریکا پس از بازگشت از وین، مقر آژانس، در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت: «من به آژانس اطمینان دارم ولی آنها با کشوری طرف هستند که تاریخ روشنی از دروغگویی و برنامه‌های مخفی هسته‌ای پشت سرش دارد».

وی افزود: «ما از آژانس می‌خواهیم که از تمام اختیارات خود استفاده کند و از هر زاویه ممکن وارد شود» تا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را راستی‌آزمایی کند.

خانم هیلی هفته گذشته در سفر به وین، با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار و درباره نظارت این نهاد بر برنامه هسته‌ای ایران و اجرای توافق اتمی با او گفت‌وگو کرد.

وی روز چهارشنبه پس از این دیدار گفت، واشینگتن می‌خواهد اطمینان یابد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از منابع و امکانات کافی برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران برخوردار است.

سفیر ایالات متحده همچنین «اعتبار، حرفه‌ای بودن و جدیت» آژانس در نظارت بر فعالیت‌های ایران و راستی‌آزمایی آن را ستایش کرده اما در عین حال گفته است گزارش‌های آژانس تنها زمانی می‌تواند درست باشد که بازرسان آن بتوانند به مواردی که ایران تعهد داده است، دسترسی داشته باشند.

سفر خانم هیلی به مقر آژانس و گفته‌های او، اما اعتراض محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را به دنبال داشت که روز چهارشنبه در قالب نامه‌ای‌ سرگشاده‌ به یوکیا آمانو و فدریکا موگرینی روز چهارشنبه منتشر شد.

آقای ظریف این سفر و گفت‌وگوی سفیر آمریکا در سازمان ملل با یوکیا آمانو درباره تعهدات ایران را «مغایر با برجام» دانست، چرا که به گفته او هدف از این سفر تحت فشار قرار دادن ایران در خصوص پایبندی تهران به توافق هسته‌ای عنوان شده است.

سفر خانم هیلی به وین بخشی از برنامه دولت دونالد ترامپ برای بازبینی توافق هسته‌ای با ایران توصیف شده است که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما به دست آمد. رییس‌جمهوری جدید آمریکا در زمان کارزار انتخاباتی‌اش، این توافق را «فاجعه» خوانده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان سپاه پاسداران بارها امکان دسترسی بازرسان آژانس به پایگاه‌های نظامی را رد کرده و آن گونه که رویترز گزارش داده است، «برخی مقام‌ها» به این خبرگزاری گفته‌اند که «چنین کاری پیامدهای وخیمی به دنبال خواهد داشت».

سفیر آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش، از ژنرال مایکل بری، فرمانده نیروهای سازمان ملل در لبنان (یونیفل)، به شدت انتقاد و او را متهم کرد که چشم خود را بر روی تجهیز مخفی گروه حزب‌الله لبنان از نظر تسلیحات بسته است.

وی اظهار داشت: «ژنرال بری می‌گوید که هیچ نوع سلاحی برای حزب‌الله وجود ندارد. این عدم درک شرم‌آور از اتفاقاتی است که در اطراف او می‌گذرد».

خانم هیلی تصریح کرد: «حزب‌الله علنا به تسلیحات خود افتخار می‌کند. آنها جلوی دوربین تلویزیون‌ها رژه می‌روند. گزارش دبیرکل سازمان ملل این امر را تایید می‌کند. برای فرمانده یونیفل که چنین چیزی را انکار می‌کند... شواهدی وجود دارد. این نشان می‌دهد که تغییر در یونیفل ضروری است».

XS
SM
MD
LG