لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

پیش‌بینی یک مورخ آمریکایی؛ «ترامپ برنده انتخابات آمریکا است»


رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کمتر از شش هفته دیگر به خط پایان می‌رسد و شاهین اقبال روی شانه‌های یکی از دو نامزد اصلی رقابت‌ها خواهد نشست؛ ولی کدام یک از آنها؟ دونالد ترامپ یا هیلاری رادهام کلینتون؟

بازار شرط بندی‌ها همزمان داغ است و همه منتظرند ببیند با انجام سه مناظره که نخستین آنها دوشنبه شب، پنجم مهرماه، برگزار شد، موقعیت کدام نامزد بیشتر تقویت خواهد شد و گوی رقابت را می‌رباید. تا روز هشتم نوامبر بازار حدس و گمان‌ها همچنان گرم خواهد بود.

اما در این میان، یک نفر هست که پیشی‌بینی‌هایش درباره نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خطا نداشته است، حداقل از سال ۱۹۸۴ تاکنون.

آلن لیچمن، پروفسور تاریخ در دانشگاه «امریکن»، برای پیش بینی‌هایش از روش‌هایی چون تابلوهای مسابقات اسب دوانی، نمودارها یا دیدگاه‌های سیاسی نامزدها استفاده نمی‌کند؛ او در عوض از سیستمی بهره می‌گیرد که مبتنی بر پاسخ‌های «درست» یا «نادرست» به مجموعه‌ای از پرسش‌های کلیدی است، سیستمی که به «کلیدهایی برای کاخ سفید» معروف هستند.

به گزارش روزنامه واشینگتن‌پست، بر اساس ارزیابی این مورخ آمریکایی، برنده انتخابات سال ۲۰۱۶ این کشور کسی نیست جز: دونالد ترامپ.

فاکتورهایی که لیچمن در کتاب خود به نام «حدس زدن رییس‌جمهوری بعدی: کلیدهایی برای کاخ سفید ۲۰۱۶» شرح داده است ۱۳ مورد هستند که فهرست آنها به ترتیب زیر است:

وضعیت حزبی، رقابت، تصدی‌گری، حزب سوم، اقتصاد کوتاه مدت، اقتصاد بلندمدت، تغییر سیاسی، ناآرامی‌های اجتماعی، رسوایی، شکست خارجی/ نظامی، موفقیت خارجی/ نظامی، کاریزمای نامزد حزب حاکم، کاریزمای نامزد حزب چالش‌گر.

لیچمن هفته گذشته مصاحبه‌ای با سایت «The Fix» انجام داد و دیدگاه‌هایش را درباره فرد پیروز در انتخابات و اینکه چرا پیش‌بینی رقابت‌های امسال بسیار دشوار است، شرح داد.

او می‌گوید که سیستم «کلیدهایی برای کاخ سفید» مبنایی تاریخی دارد و وی آنها را از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ۱۸۶۰ تا ۱۹۸۰ استخراج کرده است. از آن زمان نیز نتایج هشت انتخابات گذشته یعنی از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۲ را به درستی پیش‌بینی کرده است.

به گفته لیچمن، اگر از این ۱۳ کلید، پاسخ شش مورد یا بیشتر «نادرست» باشد به معنای آن است که نامزد حزب حاکم، بازنده خواهد شد. و اگر پاسخ‌های نادرست کمتر از شش مورد باشد، حزب حاکم برای چهار سال دیگر زمام ریاست‌جمهوری را در اختیار داشت.

این مورخ آمریکایی، هیلاری کلینتون را برخلاف باراک اوباما فاقد کاریزما می‌داند و معتقد است که اقبال ۵۸ درصدی به رییس‌جمهوری فعلی آمریکا به این معنا نیست که دمکرات‎ها برنده مسلم انتخابات ماه نوامبر خواهند بود.

لیچمن در عین حال حضور دونالد ترامپ در این دور از رقابت‌های را عاملی دانسته که ارزیابی رقابت‌ها از سال ۱۹۸۴ به این سو را دشوار کرده است.

وی می‌گوید: «ما هرگز شاهد حضور نامزدی چون دونالد ترامپ نبوده‌ایم و او ممکن است همه قواعد طول تاریخ رقابت‌ها از سال ۱۸۶۰ به این سو را درهم بشکند».

لیچمن، نامزد این دوره حزب جمهوریخواه را فردی معرفی می‌کند که «زندگی‌اش را به خرج دیگران فربه کرده است» و اینکه نخستین نامزد در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که «راست و دروغ به هم می‌بافد».

جنجال بر سر محل تولد باراک اوباما، استفاده از خشونت علیه مخالفان، دعوت از یک قدرت خارجی متخاصم برای دخالت در انتخابات آمریکا، تهدید به منفجر کردن کشتی‌ها در خلیج فارس اگر نزدیک ناوهای آمریکایی شوند و موارد دیگر، از جمله نمونه‌هایی است که این مورخ آمریکایی می‌گوید تا پیش از دونالد ترامپ از سوی هیچ نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح نشده بود و قواعد انتخاباتی ۱۵۰ سال گذشته را درهم شکسته است.

با این حال، آلن لیچمن بر اساس فرمولی که دنبال می‌کند معتقد است دونالد ترامپ برنده قطعی انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری آمریکا است، چرا که از ۱۳ کلید مدنظر او، پاسخ حداقل پنج مورد از آنها برای دمکرات‌ها «نادرست» است.

کلید شماره یک، یعنی «موقعیت حزبی» و اینکه دمکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای چگونه عمل کردند: درهم شکسته شدند.

کلید شماره سه؛ رییس‌جمهوری فعلی، قرار نیست دوباره انتخاب شود.

کلید شماره هفت؛ هیچ تغییر عمده سیاسی در دور دوم انتخاب باراک اوباما مانند قانون نظام درمانی به اجرا در نیامد.

کلید شماره ۱۱؛ هیچ موفقیت کوبنده‌ای در سیاست خارجی حاصل نشد.

کلید شماره ۱۲؛ هیلاری کلینتون یک فرانکلین روزولت نیست.

یک کلید دیگر که به اعتقاد لیچمن، دمکرات‌ها با آن پایین کشیده می‌شوند، حضور نامزدی به نام گری جانسون در صحنه انتخابات است.

«یکی از کلیدهای من این است که حزب حاکم در یک حالت دیگر نمره منفی می‌گیرد، و آن اینکه نامزد حزب سوم ۵ درصد آراء یا بیشتر را به خود اختصاص دهد. گری جانسون در حال حاضر در نظرسنجی‌ها با ۱۲ تا ۱۴ درصد آراء در رده سوم است. قانون من است که این رقم باید به نصف کاهش یابد. این بدان معنی است که جانسون شش تا هفت درصد رای می‌آورد و این ششمین و آخرین کلید بر ضد دمکرات‌ها است».

XS
SM
MD
LG