لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

تحلیل رسانه‌های آمریکا از اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری


هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو مناظره دیگر برگزار می کنند.
هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دو مناظره دیگر برگزار می کنند.

شبکه خبری فاکس نیوز با تیتر «ترامپ هشدار داد در مناظره بعدی شدیدتر حمله خواهد کرد» می نویسد نامزد جمهوری خواه روز سه شنبه گفت درمناظره بعدی «شدیدتر به او حمله خواهد کرد.» او و مشاورانش با لحنی تندی گفتند مجری مناظره بايد در مورد رسوایی‌های مربوط به نامزد حزب دمکرات سئوال می کرد.

به نظر می رسید خانم کلینتون برای رویارویی با دونالد ترامپ که فرد غیرقابل پیش بینی است خیلی آماده به مناظره آمده بود و بدون هیچ لغزش مهمی از مواضع خود دفاع کرد. روز سه شنبه طرفداران خانم کلینتون ادعا کردند که او برنده مناظره بوده است و در مقابل دونالد ترامپ و مشاورانش این ارزیابی را رد کردند که نامزد جمهوری خواه نتوانسته است در این مناظره به حریف ضربات مهمی بزند.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت به نظر او مناظره خوب پیش رفت بخصوص در مواقعی که او «سئوالات معمولی» می پرسید. اما مشاورانش معتقدند مجری برنامه در مورد چند موضوع هیچگاه به خانم کلینتون فشار نیاورد و در نتیجه در اولین رویارویی دو طرف شرایط برای حریف او مناسب تر بود.

مشاوران آقای ترامپ اشاره می کنند که تحت تاثیر برخورد نرم مجری برنامه، نامزد جمهوری خواه در مناظره بعدی دو طرف در ماه اکتبر لحن تندتری خواهد داشت.

اما طرفداران خانم کلینتون معتقدند او در این مناظره پیروز شده است.

خاویر بسرا عضو مجلس نمایندگان از حزب دمکرات گفت:«زیر پای دونالد ترامپ خالی شد.» مارتین او مالی فرماندار سابق مریلند و از سیاستمداران ارشد حزب دمکرات گفت:«به نظر می رسید که ترامپ از نفس از افتاده است.»

اما پل رایان رییس جمهوری خواه مجلس نمایندگان گفت دونالد ترامپ به خوبی از مواضع خود دفاع کرد.

شبکه خبری فاکس در پايان می افزاید هنوز مشخص نیست آیا نتایج این مناظره روی میزان حمایت از نامزدها تاثیری خواهد گذاشت یا نه. نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر نشان دادند که تا قبل از اولین مناظره میزان حمايت از دو نامزد بسیار نزدیک بود.

وبسایت پولیتیکو با تیتر پنج «نکته در مورد اولین مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری» می نویسد خانم کلینتون به نقاط ضعف دونالد ترامپ حمله کرد و واکنش‌های بی‌نزاکتانه دونالد ترامپ پیروزی را از آن خانم کلینتون کرد.

این وبسایت می افزاید چندین نشانه نه چندان نامحسوس در این مناظره به چشم می خورد که نشان می دهد دونالد ترامپ مناظره دوشنبه شب را به شکل بدی به هیلاری کلینتون باخت.

نشانه اول صدای اظهار نارضایتی تعدادی از هواداران آقای ترامپ در میان تماشاچیان حاضر در سالن بود که توسط گزارشگران این وبسایت ضبط شده و نشان می دهد آنها از موضع ضعف دونالد ترامپ در برابر سئوالات خانم کلینتون که خیلی متمرکز، سازمان یافته و آماده به مناظره آمده بود راضی نبودند.

نشانه دیگر این است که در پایان مناظره ۹۰ دقیقه ای، اعضای تیم مشاوران خانم کلینتون که در یکی از اطاق‌های شیشه‌ای اطراف استودیو جمع شده بودند، از نتایج مناظره بسیار خشنود به نظر می رسیدند و گویا نتیجه از حتی آنچه که آنها انتظار داشتند، بهتر بوده است.

در مقابل، اعضای تیم مشاوران آقای ترامپ مثل تعدادی از محصلین کلاس هفتم به نظر می رسیدند که یک روز قبل از شروع تعطیلات تابستانی مشغول جمع و جور کردن وسایل خود هستند. یکی از مشاوران ارشد او در حالی که بشدت عصبانی به نظر می رسید، زیر لب ناسزا می گفت.

وبسایت پولیتیکو در ادامه به نکات مهم دیگری در مباحث دو طرف در این مناظره می پردازد. از نظر این وبسایت دونالد ترامپ هنگامی که در موضع تدافعی قرار می گرفت، عملکرد بسیار ضعیفی نشان داد. در عین او به غیر از موضوع استفاده خانم کلینتون از سرورهای شخصی در دورانی که وزیر خارجه بود نتوانست به نقاط ضعف دیگر نامزد دمکراتها از جمله مسائل بحث برانگیز در مورد بنیاد خانواده کلینتون بپردازد. چون در اکثر مواقع مجبور بود از خود دفاع کند.

در مقابل، خانم کلینتون به شیوه موثری کارنامه اقتصادی آقای ترامپ را مورد حمله قرار داد. یکی از این موارد ناروشن بودن پرداخت‌های مالیاتی آقای ترامپ است. خانم کلینتون از این موضوع استفاده کرد تا در میان بخشی از هواداران آقای ترامپ که کارگران سفید پوست و یا رای دهندگان مستقل هستند، تردیدی ایجاد کند.

پولیتیکو در پایان می نویسد دونالد ترامپ ممکن است در مناظره اول شکست خورده باشد ولی او ثابت کرده که خیلی سریع درس می گیرد و به احتمال فراوان در مناظره بعدی که اوایل ماه اکتبر برگزار می شود قوی تر ظاهر خواهد شد.

شبکه خبری سی ان ان نیز در مطلبی با عنوان «خانم کلینتون در اولین مناظره کارآمدی خود را ثابت کرد» می نویسد دونالد ترامپ مناظره را قوی شروع کرد ولی به مرور به موضع ضعف افتاد.

سی ان ان می افزاید در جریان یکی از مهمترین مناظره‌های سیاسی در تاریخ معاصر تفاوت‌های فاحش دو نامزد در زمینه سیاست، دیدگاهشان در مورد هدایت کشور و حتی تمایزهای شخصی آنها برملا شد.

در مجموع موقعیت خانم کلینتون برتر بود و در موارد زیادی نامزد جمهوری خواه را در مسائل مهمی که به کارزار انتخاباتی او صدمه خواهد زد در موضع تدافعی قرار داد. از جمله این مسایل می توان به اظهار نظرهای آقای ترامپ در مورد زنان و مسایل نژادی و مخالفت او با انتشار پرونده مالیاتی‌اش اشاره کرد.

آقای ترامپ مناظره را با قدرت شروع کرد و در مواقعی اظهارات او در مورد وضعیت اقتصادی کشور، اشتغال و تجارت برای حریفش دردساز بود. او بارهابا تکرار این موضوع که خانم کلینتون سی سال در حلقه تصمیم گیران آمريکا بوده و برای سلامت اقتصاد کشور کاری انجام نداده است حریف خود را زیر سئوال برد.

ولی به مرور که مناظره ادامه پیدا کرد آقای ترامپ تضعیف شد و نتوانست در مورد مهمترین نقاط ضعف خانم کلینتون از جمله مسئله استفاده از‌ای میل‌های شخصی او را تحت فشار قرار دهد.

شبکه خبری سی ان ان می افزاید این مناظره در مقطع حساسی از کارزار انتخاباتی برگزار شد. براساس برخی نظرسنجی‌های سراسری میزان محبوبیت آقای ترامپ افزایش یافته و در بعضی از ایالت‌ها که چرخش آرا مهم خواهند بود از فاصله خود با خانم کلینتون کاسته است. او می توانست از این مناظره برای تقویت موضع خود در ۴۲ روزی که به رای گیری باقی مانده است بهره برداری کند.

اما اولین نظرسنجی هایی که توسط شبکه خبری سی ان ان و «او آر سی» انجام شد نشان می دهد که ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند خانم کلینتون در مناظره پیروز شده و در مقابل ۲۷ درصد آقای ترامپ را پیروز اولین مناظره می دانند.

XS
SM
MD
LG