لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

معاون وزیر خارجه آمریکا بین لبنان و اسرائیل «میانجی‌گری می‌کند»


لبنان به تازگی توافقی را با کنسرسیومی شامل توتال ، انی و نوواتِک برای حفاری از بلوک شماره ۹ حوزه دریایی مدیترانه امضا کرده است.
لبنان به تازگی توافقی را با کنسرسیومی شامل توتال ، انی و نوواتِک برای حفاری از بلوک شماره ۹ حوزه دریایی مدیترانه امضا کرده است.

دیوید ساترفیلد، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در ادامه تلاش دیپلماتیک کشورش برای حل تنش‌های میان اسرائیل و لبنان روز چهارشنبه دوم اسفند در بیروت با مقامات ارشد لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد؛ اما لبنان می‌گوید مواضعش تغییر نکرده است.

اختلافات تازه اسرائیل و لبنان بر سر دیوار مرزی و حفاری‌های حوزه نفت و گاز در آب‌های دریای مدیترانه است.

دیوید ساترفیلد تنها چند روز بعد از سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به بیروت، با جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان به گفت‌وگو نشست. آقای تیلرسون نیز از تشدید بحران میان اسرائیل و لبنان ابراز نگرانی کرده بود.

آقای ساترفیلد جمعه گذشته هم با جبران باسیل دیدار و گفت‌وگو کرده بود، اما در پایان آن مذاکرات، نبیه‌ بری، رییس مجلس لبنان گفت که کشورش پیشنهاد آمریکا را برای حل نزاع دریایی با اسرائیل، «غیر قابل قبول» می‌داند و آن را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد لبنانی روز چهارشنبه گفت که دیوید ساترفیلد حامل پیشنهاد تازه‌ای نبود.

رسانه‌های لبنان نیز گزارش دادند که جبران باسیل به دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که لبنان از حقوق خود عدول نخواهد کرد.

آقای ساترفیلد خود بدون اشاره به نتیجه مذاکرات بیروت را ترک کرد. اما سفارت آمریکا در لبنان اعلام کرد که معاون وزیر خارجه ایالات متحده به تلاش برای حل مسائل منطقه‌ای و یاری دادن به لبنان برای بهره‌برداری از منابع خود ضمن توافق با همسایگان، ادامه می‌دهد.

لبنان به تازگی توافقی را با کنسرسیومی شامل توتال فرانسه، انی ایتالیا و نوواتِک روسیه، برای حفاری از بلوک شماره ۹ حوزه دریایی مدیترانه امضا کرده است اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، به لبنان و نیز به شرکت‌های خارجی هشدار داده و گفته است که این حوزه در محدوده دریایی اسرائیل است.

اسرائیل در سال‌های گذشته بهره‌برداری از دو حوزه دیگر نفت و گاز مدیترانه را که اسامی عبری «تامار» و «لویاتان» بر آنها نهاده است، آغاز کرده که موجب جهشی بزرگ در اقتصاد این کشور شده است.

فردریک هوف، یک دیپلمات پیشین آمریکا در دولت باراک اوباما، در سال ۲۰۱۲ یک خط دریایی را پیشنهاد کرد که بر اساس آن، دو سوم از بلوک دریایی شماره ۹ مدیترانه که ۸۶۰ کیلومتر مربع است، به لبنان و یک سوم به اسرائیل داده شود؛ پیشنهاد او به «خط هوف» مشهور شد.

به گزارش رویترز، مقامات لبنانی گفته‌اند که آقای ساترفیلد در دیدار روز چهارشنبه با وزیر خارجه آمریکا، همچنان بر «خط هوف» تاکید داشت.

اما در کنار نزاع بر سر حوزه دریایی یاد شده، اقدام اسرائیل در برپایی دیوار مرزی با لبنان نیز با واکنش شدید بیروت روبرو شده است.

رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رییس مجلس لبنان طی روزهای گذشته در دیدارهای مشترک، بر دفاع قاطع از منافع لبنان تاکید کرده و شورای عالی دفاعی لبنان نیز به ارتش اختیار داد که به اقدامات لازم دست بزند.

در حالی که اسرائیل گفته است ادامه تجهیز حزب‌الله لبنان از سوی ایران به «موشک‌های دقیق» را نیز «تحمل نمی‌کند» و در صورت وقوع جنگ، لبنان به «عصر سنگی» برگردانده می‌شود، حزب‌الله تاکید کرده که در کنار حاکمیت لبنان، آماده دفاع از منافع مرزی و دریایی این کشور است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه با ابراز نگرانی از بروز درگیری نظامی میان حزب‌الله و اسرائیل، گفت چنین جنگی می‌تواند «یک کابوس» باشد.

XS
SM
MD
LG