لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

هشدار دبیرکل سازمان ملل در مورد درگیری احتمالی میان اسرائیل و حزب‌الله


آنتونیو گوترش گفته است که در صورت درگیری مستقیم میان اسرائیل و گروه حزب‌الله، میزان ویرانی در لبنان اسف‌بار خواهد بود.
آنتونیو گوترش گفته است که در صورت درگیری مستقیم میان اسرائیل و گروه حزب‌الله، میزان ویرانی در لبنان اسف‌بار خواهد بود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در مورد احتمال درگیری مستقیم میان اسرائیل و جنبش حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرد.

بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل سازمان ملل گفت که تازه‌ترین نشانه‌ها حاکی از آن است اسرائیل و حزب‌الله تمایل به چنین رویدادی ندارند اما «گاه یک جرقه کافی است که چنین مناقشه‌ای را شعله‌ور کند».

هفته گذشته و در جریان اختلاف میان لبنان و اسرائیل بر سر منابع انرژی در منطقه مرزی، حزب‌الله لبنان هشدار داده بود که می‌تواند در صورت لزوم علیه تأسیسات نفتی اسرائیل اقدام کند.

لبنان و اسرائیل در حال حاضر با میانجی‌گری دیپلمات‌های آمریکایی سرگرم رفع اختلاف، از جمله در مورد دیوار مرزی و گسترش زرادخانه نظامی حزب‌الله لبنان هستند.

در این میان دبیرکل سازمان ملل با اشاره به نگرانی اسرائیل در مورد حضور گروه‌های شبه‌نظامی در نزدیکی مرزهای خود با سوریه تصریح کرد که عمیقاً نگران وخیم‌تر شدن تنش‌ها در تمام منطقه است.

او افزود: ‌«بدترین شرایط این است که درگیری مستقیمی میان اسرائیل و حزب‌الله روی دهد... در این صورت میزان ویرانی در لبنان اسف‌بار خواهد بود و از این رو نگرانی‌هایی جدی در مورد این وضعیت وجود دارد».

حزب‌الله لبنان در حال حاضر بخشی از دولت ائتلافی در این کشور است اما اسرائیل این گروه را بزرگترین تهدید امنیتی در مرزهای خود می‌داند.

حزب‌الله که از حمایت کامل ایران برخوردار است، در دهه ۱۹۸۰ میلادی به عنوان جنبش مقاومت علیه اشغال نواحی جنوبی لبنان توسط اسرائیل تشکیل شد و گرچه از آن زمان اسرائیل و لبنان همواره دشمنان سرسخت یکدیگر بوده‌اند اما از زمان جنگ ۳۳ روز آنها در سال ۲۰۰۶، درگیری عمده‌ای بین آنها روی نداده است.

آمریکا، اسرائیل، عربستان و شماری دیگری از کشورهای منطقه، حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی می‌دانند؛ آمریکا و اسرائیل تأکید می‌کنند که حزب‌الله مهم‌ترین بازوی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

آمریکا چندی پیش شش شخصیت حقیقی و هفت شخصیت حقوقی مرتبط با حزب‌الله را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و تأکید کرد که این تحریم‌ها بخشی از یک برنامه جدی علیه حزب‌الله برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه است.

ایران حمایت خود از حزب‌الله لبنان را هیچگاه پنهان نکرده و حسن نصرالله رهبر حزب‌الله هم تصریح کرده که پول و همه چیز این گروه از ایران می‌آید. میزان کمک مالی سالانه ایران به حزب‌الله لبنان حدود ۷۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG