لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۷

سلیمانی: بهترین راه انتقام مغنیه، نابودی اسرائیل است


قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، در سخنانی در آیین یادبود عماد مغنیه فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در تهران گفت که بهترین راه گرفتن انتقام کشتن مغنیه، نابودی اسرائیل است.

قاسم سلیمانی این سخنان را روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، در آیین دهمین سال مرگ عماد مغنیه بیان کرد.

عماد فایز مغنیه، ملقب به ابو رضوان، روز ۱۲ فوریه سال ۲۰۰۸ در یکی از سفرهای خود به سوریه، در دمشق، پایتخت این کشور، کشته شد.

حزب‌الله و ایران همواره ترور عماد مغنیه را به موساد اسرائیل نسبت داده‌اند؛ اسرائیل تا به امروز در این باره سکوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، قاسم سلیمانی در آیین یادبود مغنیه گفت: «دشمن می‌داند، اما باید با جدیت بداند که قصاص خون عماد مغنیه، شلیک موشک و کشتن یک نفر نیست، قصاص این خون‌ها، نابودی رژیم صهیونیستی [اسرائیل] است و دشمن می‌داند که این یک امر حتمی است؛ این وعده الهی است که حتما تحقق پیدا خواهد کرد.»

او همچنین اسرائیل را «یک رژیم کودک‌کش که ریشه‌کن می‌شود» لقب داد و افزود، «امروز هیچ عامل پایداری در این رژیم دیده نمی‌شود» و «غزه و لبنان نقاط تولید اضطراب دائم برای اسرائیل است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس با یادآوری این که عماد مغنیه یکی از مهم‌ترین تروریست‌های تحت تعقیب آمریکا و اسرائیل بود، در گزارش خود می‌گوید رهبران جمهوری اسلامی ایران از دیرباز به نابودی اسرائیل فراخوان داده‌اند؛ آیت الله علی خامنه‌ای سه سال پیش گفت، اسرائیل ۲۵ سال آینده را به خود نخواهد دید.

به گزارش فارس، قاسم سلیمانی در سخنان خود، با نقل قول از آیت‌الله علی خامنه‌ای عماد مغنیه را «فرزند امام [آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی]» نامید.

آقای سلیمانی همچنین مدعی شد که «کسی که گروه‌های فلسطینی را با مرکز مقاومت اتصال داد و یاسر عرفات را برای اولین بار به ایران آورد، عماد مغنیه بود».

مغنیه در زمان وقوع انقلاب ایران نوجوانی حدودا ۱۷ ساله بود و میزان نفوذ او در میان سران وقت فلسطینی و سازمان آزادیبخش فلسطین یا جامعه لبنان شناخته شده نیست.

اما به گزارش فارس، آقای سلیمانی در مورد عماد مغنیه این را نیز گفت که او «حماس را قدرت داد؛ و جبهه خلق برای آزادی فلسطین را فعال کرد و این تفکر بود که توانست غزه را به یک دژ تسخیرناپذیر تبدیل کند».

به گفته قاسم سلیمانی، «در هر موشکی که از فلسطین (به سوی اسرائیل) شلیک می‌شود، می توان اثر انگشت عماد مغنیه را دید».

فرمانده شاخه قدس سپاه در سخنانش همچنین به ارتباطات گسترده ایران و شخص خودش با عماد مغنیه، از جمله در طول عملیات جنگی ۳۴ روزه اسرائیل و حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد.

فرمانده شاخه قدس سپاه همچنین حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را «آیت الله نصرالله» نامید و گفت: «او اغلب نشانه‌های خدا را به همراه دارد؛ مگر آیت اللهی فقط در فقه است؛ آو آیتِ ایستاده خدا است....»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آیین دهمین سال مرگ عماد مغنیه در وزارت کشور ایران برگزار شد.

نبیل قاووق فرمانده شاخه جنوبی حزب الله و شمار دیگری از نیروهای ارشد تحت فرمان مغنیه، یکی از دختران او و همچنین احمد جبرئیل، رهبر «جبهه خلق برای آزادی فلسطین- فرماندهی کل» در میان مهمانان مراسم بودند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور آیت الله علی خامنه ای در امور بین الملل و محمدحسین ابوترابی فرد، یک روحانی اصولگرا که این هفته از سوی آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از امامان جدید موقت نماز جمعه تهران معرفی شد، نیز در این آیین حضور داشتند.

آمریکا، اسرائیل، عربستان و شماری از امیرنشین‌های خلیج فارس و همچنین جامعه جهانی، حزب الله لبنان را گروهی تروریستی می‌دانند؛ آمریکا و اسرائیل تاکید دارند که حزب الله مهم‌ترین بازوی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

در این میان، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، در لبنان با سران این کشور در بیروت دیدار کرد، در آستانه سفر خود به لبنان گفته بود حزب الله زیر نفوذ ایران است...اما بخشی از روند سیاسی در لبنان است.

XS
SM
MD
LG