لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۵

تهدید رهبر حزب‌الله به ضربه زدن به تأسیسات نفتی اسرائیل


حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان
حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان

رهبر حزب‌الله لبنان روز جمعه، ۲۷ بهمن‌ماه، ضمن توصیه به دولت این کشور به ایستادگی در زمینه اختلاف نظر با اسرائیل درباره استخراج انرژی در دریا، تهدید کرد که این گروه در صورت لزوم به تأسیسات انرژی اسرائیل ضربه خواهد زد.

لبنان هفته گذشته اولین قرارداد استخراج نفت و گاز خود در دو منطقه دریایی را با کنسرسیومی از سه کمپانی فرانسوی و ایتالیایی و روسی به امضا رساند.

لبنان در مورد یکی از این مناطق دریایی با همسایه جنوبی خود یعنی اسرائیل اختلاف نظر دارد.

توصیه شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان که از حمایت قاطع جمهوری اسلامی برخوردار است، در مورد ایستادگی در موضع خود به همین اختلاف نظر با اسرائیل مربوط می‌شود.

آقای نصرالله روز جمعه در یک سخنرانی با اشاره به همین قرارداد نفتی چنین اظهار نظر کرد که گروه حزب‌الله می‌تواند به عنوان تنها اهرم فشار لبنان عمل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا تلاش کرده است برای حل این اختلاف نظر نقش میانجی را بازی کند و یکی از معاونان وزارت خارجه آمریکا از اوایل ماه جاری میلادی برای دیدار با مقامات لبنان در این کشور به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات ارشد لبنان روز جمعه در همین زمینه با نماینده ایالات متحده دیدار کرده‌اند.

با این همه به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسن نصرالله در سخنرانی خود اعلام کرده است که آمریکا را «میانجی منصفی» نمی‌داند.

او تا آنجا پیش رفت که روز جمعه اختلاف نظر با اسرائیل بر سر این مسئله نفتی را «جنگی برای تمام لبنان» توصیف کرد.

حسن نصرالله در ادامه به رهبران لبنان توصیه کرد که از قدرت نظامی اسرائیل نهراسیده و در مقابل در مذاکرات خود با مقام‌های آمریکایی قدرت نظامی حزب‌الله را به رخ بکشند.

آن طور که خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌گوید، نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، نیز در این زمینه هم‌نظر با رهبر حزب‌الله، پیشنهادات آمریکا در این باره را «غیرقابل قبول» خوانده است.

رویترز منظور از پیشنهادات آمریکا را اشاره به «طرح فردریک هاف،‌ دیپلمات آمریکایی» در سال ۲۰۱۲ دانسته است.

طبق این طرح، در منطقه آبی مورد اختلاف که مساحتی حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع دارد خطی کشیده می‌شود که حدود دوسوم از منطقه را به لبنان و یک‌سوم باقی‌مانده را به اسرائیل می‌دهد.

یک روز پیش از دیدار مقام‌های لبنانی با مقام‌های آمریکایی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه از لبنان دیدار و اشاره کرد که آمریکا در تلاش برای نزدیک کردن اسرائیل و لبنان با هدف تضمین آرامش در مرزهای دو کشور است.

او یک روز پیشتر در یک نشست خبری در اردن و پیش از عزیمت به لبنان گفته بود: «ما از یک لبنان آزاد و دموکراتیک و رها از نفوذ دیگران حمایت می‌کنیم و می‌دانیم که حزب‌الله لبنان تحت نفوذ ایران است. این نفود است که به گمان ما برای آینده بلندمدت لبنان مفید نیست.»

رکس تیلرسون در عین حال افزوده بود: «ما باید همچنین به این واقعیت اذعان کنیم که آنها (حزب‌الله) بخشی از فرایند سیاسی در لبنان هستند.»

اسرائیل گروه حزب‌الله را بزرگ‌‌ترین تهدید مستقیم در مرزهایش می‌شناسد و به دفعات به مواضع این گروه در سوریه حمله کرده است.

حزب‌الله، تنها حزبی در لبنان است که پس از جنگ داخلی این کشور سلاح خود را به زمین نگذاشته است.

XS
SM
MD
LG