لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

تهدید اسراییل به کشتن سران جنبش حماس


گزارش های رسیده حاکیست که درگیری میان اعضای جنبش فتح و حماس در نوار غزه پایان یافته است.
گزارش های رسیده حاکیست که درگیری میان اعضای جنبش فتح و حماس در نوار غزه پایان یافته است.

حملات هوایی اسراییل روز دوشنبه صبح نيز به نقاطی در نوار غزه ادامه داشت. اسراییل می گويد که در حمله امروز، يک کارگاه ساخت سلاح متعلق به حماس ويران شد. اما مسئولان فلسطينی می گويند اين محل کارگاه ساخت مصالح ساختمانی بوده و يک مرد در آن کشته شد.


در حمله روز دوشنبه همچنين برق بخشی از محلات قطع شد. در حمله هوایی یکشنبه شب اسراییل به خانه خليل الحيه، يکی از رهبران حماس، هشت نفر کشته شدند اما خود او در خانه نبود.



اسراییل اعلام کرده که هریک از سران حماس که با حملات راکتی به اسراییل در ارتباط باشد، مورد سوء قصد قرار خواهد گرفت.

بامداد روز دوشنبه چند راکت ديگر، شهر اسراییلی سدروت و کيبوتس ها (مزارع اشتراکی) اطراف اين شهر را هدف قرار داد و بار ديگر آژير آمبولانس ها و خودروهای آتش نشانی برای انتقال زخمي ها و خاموش کردن آتش ناشی از اصابت راکت ها، در اين مناطق به صدا درآمد.


يک رستوران اسراییلی شامگاه یکشنبه در اين منطقه با راکت مورد حمله قرار گرفت که به رستوران آسيب زيادی رساند و شماری از افراد را زخمی کرد.


دراسراییل بخش بزرگی از برنامه های شبکه های راديويی و تلويزيونی به اين وضعيت اختصاص يافته، و بار ديگر دولت اهود اولمرت زير آماج حملات انتقادی شديد قرار دارد.


دولت اولمرت در نشست روز يکشنبه خود تصميم گرفت که از وارد کردن نيروهای پياده نظام به غزه در اين مرحله خودداری کند ولی حملات هوایی را عليه آن گروه از سران حماس که عامل حملات راکتی هستند، افزايش دهد.


دولت اولمرت در نشست روز يکشنبه خود تصميم گرفت که از وارد کردن نيروهای پياده نظام به غزه در اين مرحله خودداری کند ولی حملات هوایی را عليه آن گروه از سران حماس که عامل حملات راکتی هستند، افزايش دهد.


دولت اسراییل اعلام کرده که اين کشور دو سال پيش از تمامی نوارغزه خارج شده و آن را به فلسطيني ها سپرده است. دولت اسراییل مي گويد که حملات راکتی فلسطيني های مسلح «غيرمنطقی» است.


سران فتح نيز از عواقب حملات راکتی شبه نظاميان حماس به اسراییل نگرانند. ياسرعبد ربه، يکی از سران فتح در انتقادی شديد از حماس، ابرازنگرانی کرد که وضعيت جاری به يک فاجعه جدی برای همه فلسطيني ها منجر شود. اما سخنان اين مقام فتح مورد انتقاد حماس قرار گرفت.


حماس تهديد کرده که با ادامه حملات هوایی اسراییل به غزه، اين سازمان خود را مجاز می بيند که بمبگذاري های انتحاری در خاک اسراییل را از سرگيرد.


شائول موفاز، وزير دفاع پيشين اسراییل به روزنامه اورشليم پست گفته است که کادر رهبری حماس نيز بايد مورد تهديد قرار گيرد تا ناچار شوند نيروهای خود را به قطع حملات راکتی به اسراییل وادارکنند .


در واکنش به اين رويداد، مشيرالمصری، سخنگوی سازمان حماس اعلام کرد که « دشمن صهيونيستی را ناچار به پرداخت بهایی سنگين خواهيم کرد.»


سازمان جهاد اسلامی نيز اعلام کرد که شماری از زنان آماده انتحار از سوی اين سازمان برای انجام بمب گذاری در شهرهای اسراییل تحت تعليم قرار گرفته اند.



پس ازهشت روز درگيري های خونين ميان دو سازمان فتح و حماس، حملات متقابل شبه نظاميان پايان يافته و آخرين کشته های اين نبرد داخلی روز يکشنبه به خاک سپرده شدند.

جهاد اسلامی فيلمی از اين زنان مسلح را پخش کرده است. اين سازمان مسئوليت حملات راکتی بامداد دوشنبه به اسراییل را برعهده گرفتهاست.


در اين ميان، پس ازهشت روز درگيري های خونين ميان دو سازمان فتح و حماس، حملات متقابل شبه نظاميان پايان يافته و آخرين کشته های اين نبرد داخلی روز يکشنبه به خاک سپرده شدند.


وزيردفاع اسراییل گفته است که در حملات حماس و فتح، ۷۳ نفر کشته شده بودند. خود فلسطيني ها ميزان تلفات را حدود ۵۰ نفر اعلام کرده بودند.


نمايندگان فتح و حماس شامگاه يکشنبه در ديداری در ساختمان هيات نمايندگی سياسی مصر در غزه راه های اجرای آتش بس داخلی را مورد بررسی قرار دادند.


از سوی دیگر، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز به اسراییل سفرکرده ، که قرار است روز دوشنبه از شهر سدروت بازديد کند و در همين شهر با وزير خارجه اسراییل به گفت وگو بنشيند.


XS
SM
MD
LG