لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۸

ورودی آب به سدهای ايران «۲۵ درصد» کاهش يافته است


بر اساس آمار وزارت نيرو ايران، از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون، آب ورودی به مخازن سدهای ايران در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش يافته است.

آمار یاد شده حاکی است که آب موجود در اين سد‌ها نيز در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد کمتر است.

خبرگزاری ايسنا روز دوشنبه سوم فرودين خبر داد که حجم آب ورودی به مخازن سدهای ايران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، با ادامه روند کاهشی به ۱۱ ميليارد و ۳۳۰ ميليون متر مکعب رسيده است.

بر اساس آمار وزارت نيرو، ‌اين ميزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۵ ميليارد و ۸۰ ميليون مترمکعب گزارش شده بود.

در همين حال حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای ايران نيز در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته ۷. ۹ درصد کاهش يافته و به ۲۰ ميليارد و ۵۹۰ ميليون متر مکعب رسيده است.

حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در زمان مشابه سال گذشته، حدود ۲۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون مترمکعب گزارش شده بود.

در همين حال حميد چيت چيان، وزير نيرو ايران، در پيام خود به مناسبت سال نو اعلام کرد که بخش بزرگی از ايران همچنان با خشکسالی شديد مواجه است.

آقای چيت چيان روز ۱۶ اسفند ۹۳ خبر داده بود که با درخواست وزارت نيرو از شورای‌ عالی آب، دستور تشکيل «ستاد بحران خشکسالی» در استان‌های ايران صادر شده است.

در‌‌ همان روز وزارت نيرو از کاهش ۱۶ درصدی ورود آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا آن تاريخ خبر داده و اعلام کرده بود که ۵۹ درصد مخازن سدهای بزرگ کشور خالی از آب است.

در همين حال يعقوب همتی، مديرکل دفتر برنامه‌ريزی شرکت مديريت منابع آب ايران، روز ۱۸ بهمن پارسال خبر داده بود که از ابتدای سال آبی (مهر ۹۳ تا نيمه بهمن‌ماه) بارندگی در ايران نسبت به سال آبی گذشته ۲۷ درصد و نسبت به «متوسط درازمدت» ۲۶ درصد کاهش داشته ‌است.

بر اساس آمار وزارت نيرو، حجم آب خروجی از سدهای ايران نيز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، ۱۱ ميليارد و ۸۰ ميليون مترمکعب گزارش شده است.

اين در حالی است که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۱۱ ميليارد و ۳۶۰ ميليون مترمکعب بود.

بر اين اساس، حجم آب خروجی از سدهای کشور در مقايسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، دو و نیم درصد کاهش يافته است.

XS
SM
MD
LG