لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

سازمان ملل: در ۱۵ سال با ۴۰ درصد کاهش منابع آبی روبه‌رو می‌شویم


سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای در روز جمعه ۲۹ اسفند ماه می‌گوید طی ۱۵ سال آینده، جهان با رشد شهرنشینی، جمعیت، افزایش نیاز به آب، منابع غذایی و انرژی فعلی خود، با ۴۰ درصد کاهش منابع آبی خود روبه‌رو خواهد شد.

این تحقیق که «گزارش توسعه آب در جهان» نام دارد در آستانه روز جهانی آب (۲۲ مارس: دوم فروردین ماه) منتشر شده است.

«گزارش توسعه آب در جهان» می‌گوید رقابت بین بخش‌های مختلفی که طی سال‌های آینده به آب نیاز دارند، ضرورت مدیریت بهتر ذخایر آبی را بیش از پیش هویدا می‌کند.

ریچار کونور، مدیر محققان گزارش سازمان ملل به بنیاد تامسون رویترز می‌گوید سیستم اجتماعی-اقتصادی ما با رشد فعلی تجارت با خطر «فروپاشی» روبه‌رو است.

بنا بر این گزارش در سال ۲۰۵۰ میلادی، دو سوم ساکنان کره زمین در شهرها خانه خواهند کرد و با افزایش نیازها و خواسته‌های این افراد، نیاز به آب نیز ۵۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

شهرنشینی و گسترش آن به معنی کاهش دسترسی به «آب پاکیزه» است.

برای نمونه در بخشی از گزارش از مناطق جنوب صحرای بزرگ در آفریقا نام برده شده است؛ جایی که شهرنشینی -عمدتا ناخواسته- با سرعت رو به افزایش است. در این مناطق شمار درصدی کسانی که در محل زندگی خود به آب لوله‌کشی دسترسی داشتند از ۴۲ به ۳۴ سقوط کرده است.

یا برای مثال پیش‌بینی‌ می‌شود در مناطق زراعی در هند، آب به نیمی از آنچه هست یا حتی بیشتر، کاهش پیدا کند.

مشکل دیگر افزایش تولیدات غذایی و صنعتی طی سال‌های آینده است. به طوری‌که تخمین زده می‌شود تولید مواد غذایی تا ۶۰ درصد و نیاز به آب در فن‌آوری‌ها و صنایع تا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کند. شهرنشینان به انرژی بیشتری نیز نیاز دارند که باز هم برای تولید آن به آب نیاز است.

۲۲ مارس روز جهانی آب است

در ایران نیز مقام‌های دولتی طی ماه‌های گذشته در مورد کمبود آب و جدی بودن این مشکل هشدار داده‌اند.

در آغاز تیر ماه سال ۱۳۹۳، حمید چیت‌چیان وزیر نیروی ایران، گفته بود:‌ «کمبود شدید منابع آب کشور جدی است و برای ایجاد تعادل میان منابع آب و میزان مصرف، تنها راه صرفه جویی است».

این مقام دولتی به استفاده از شیرهای کم‌مصرف، توسعه فرهنگ مصرف یا جداسازی آب نوشیدنی از آب‌های صنعتی و کشاورزی توصیه کرده بود.

XS
SM
MD
LG