لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

کاخ سفید احتمال دیدار بین ترامپ و روحانی را رد نکرد


کلیان کانوی، مشاور کاخ سفید
کلیان کانوی، مشاور کاخ سفید

کاخ سفید روز یکشنبه ۲۴ شهریور احتمال ملاقات بین دونالد ترامپ و حسن روحانی، روسای جمهوری آمریکا و ایران، را رد نکرد، حتی به رغم اینکه ایالات متحده انگشت اتهام در حملات به تاسیسات نفتی عربستان را به سوی تهران نشانه رفته است.

کلیان کانوی، مشاور کاخ سفید، به شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» گفت که حملات روز شنبه به چشم‌انداز دیدار رهبران دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری «کمک نخواهد کرد».

با این حال وی احتمال انجام این ملاقات را رد نکرد و گفت: «این به عهده رئیس‌جمهور (ترامپ) است که اعلام کند دیداری صورت خواهد گرفت یا نه».

خانم کانوی افزود تحریم‌های ایالات متحده و کارزار «فشار حداکثری» بر ایران بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی بالستیک تهران ادامه خواهد یافت، خواه دیداری صورت گیرد یا نه.

مشاور کاخ سفید در عین حال تاکید کرد که با حمله به عربستان سعودی، مناطق غیرنظامی و زیرساخت‌های حساس که بازارهای جهانی انرژی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، «خیلی نمی‌توان به انجام این مورد (ملاقات) کمک کرد».


روز شنبه اعلام شد که بدنبال انجام حملات پهپادی به پالایشگاه‌های عربستان سعودی، حدود پنج میلیون بشکه نفت از ظرفیت تولید روزانه این کشور کاسته شده است. عربستان تا قبل از حمله یاد شده، روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، شنبه شب انگشت اتهام در این زمینه را به سوی تهران نشانه رفت ولی عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران این ادعا را رد کرد.

حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند.

ایران و عربستان در سرتاسر خاورمیانه، از یمن و سوریه گرفته تا لبنان و عراق، از گروه‌های مخالف یکدیگر حمایت می‌کنند. ریاض رهبری ائتلافی را به عهده دارد که از سال ۲۰۱۵ علیه حوثی‌های یمن وارد جنگی همه‌جانبه شده است.

ایالات متحده آمریکا که متحد جدی عربستان سعودی است کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران وضع کرده است تا تهران را وادار کند درباره برنامه هسته‌ای، موشکی بالستیک و تجدیدنظر در حمایت از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه به پای میز مذاکره بکشاند.

خانم کانوی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت اگر نیاز شود، وزارت انرژی آمریکا آماده است برای برقراری ثبات در بازارهای جهانی از ذخایر استراتژیک نفتی‌اش برداشت کند.

پیش‌بینی‌ها حاکی است که قیمت نفت در روز دوشنبه احتمالا بین پنج تا ده دلار افزایش خواهد یافت و اگر عربستان نتواند فورا ظرفیت تولیدش را به سقف قبل از حمله برساند، بعید نیست که قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار هم افزایش یابد.

قیمت نفت تا پیش از حملات روز شنبه ۶۰ دلار در هر بشکه بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG