لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

سازمان بهداشت جهانی: سالانه ۶۰۰ هزار کودک بر اثر آلودگی هوا می‌میرند


هر روز ۹۳ درصد از کودکان زیر ۱۵ سال هوای آلوده و خطرناک تنفس می‌کنند.
هر روز ۹۳ درصد از کودکان زیر ۱۵ سال هوای آلوده و خطرناک تنفس می‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه هفتم آبان هشدار داد هر سال حدود ۶۰۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال بر اثر هوای مسموم و آلوده در فضاهای بسته و محیط‌های باز جان خود را از دست می‌دهند.

شواهد منتشره از سوی این نهاد نشان می‌دهد که هر روز ۹۳ درصد از کودکان زیر ۱۵ سال، حدود ۱.۸ میلیارد نفر از جمله ۶۳۰ میلیون کودک زیر پنج سال، هوای آلوده و خطرناک تنفس می‌کنند.

نهاد بهداشتی سازمان ملل در گزارش خود می‌گوید این وضعیت پیامدهای فاجعه‌باری دارد. در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۰۰ هزار کودک بر اثر عفونت دستگاه تنفسی که نتیجه آلودگی هواست جان خود را از دست دادند.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: «آلودگی هوا میلیون‌ها کودک را مسموم و زندگی آنها را نابود می‌کند. این وضعیت بخشودنی نیست. هر کودکی باید بتواند هوای تمیز تنفس کرده و رشد سالمی داشته باشد».

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی بیش از ۹ نفر از هر ده نفر در سراسر جهان هوای مسموم و خطرناک تنفس می‌کند و این وضعیت هر سال باعث مرگ زودرس هفت میلیون نفر می‌شود.

این گزارش تاکید می‌کند که آلودگی هوا به خصوص برای کودکان بسیار خطرناک و دلیل مرگ ۱۰ درصد از کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است.

این پژوهش سازمان بهداشت جهانی در زمينه خطر تنفس هوای آلوده برای کودکان در فضاهای بسته و محیط‌های باز روی ذرات خطرناکی تمرکز کرده که قطر آنها کمتر از ۲.۵ میکرومتر است.

مواد سمی مثل سولفات و کربن سیاه از جمله این ذرات خطرناکند و با توجه به نفوذ عمیق آنها در ریه‌ها و قلب و عروق شدیدترین تهدید برای سلامتی محسوب می‌شوند.

در این گزارش گفته می‌شود که کودکان کشورهای فقیر در معرض خطر بیشتری قرار دارند و ۹۸ درصد از کودکان ساکن کشورهای با سطح درآمد پایین و متوسط، هوایی تنفس می‌کنند که میزان آلودگی آن به ذرات خطرناک کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر بسیار بالاتر از حد نصاب‌های تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است. در صورتی که این رقم در کشورهای ثروتمند حدود ۵۲ درصد است.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تنفس هوای مسموم در محیط خانه و یا فضای باز عامل اصلی بیش از نیمی از موارد ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی در میان کودکان کشورهای فقیر است.

این گزارش که در آستانه اولین اجلاس جهانی آلودگی هوا و سلامت منتشر شده است خاطر نشان می‌کند در میان زنان بارداری که هوای آلوده تنفس می‌کنند احتمال زایمان زودرس و وزن غیرطبیعی نوزادان افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، چون کودکان با سرعت بیشتری نفس می‌کشند به نسبت افراد بالغ در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیرترند و در زمانی که مغز و بدن آنها در حال رشد است آلودگی بیشتری جذب می‌کنند.

در عین حال نوزادان و کودکان کم سن و سال در خانه‌هایی که برای پخت‌وپز و گرما از سوخت‌های آلوده استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا می‌تواند روی رشد جسمی و ذهنی کودکان تاثیر منفی شدیدی به جا بگذارد و باعث ابتلای آنها به بیماری آسم و یا سرطان شود. در عین حال این دسته از کودکان ممکن است در سنین بالاتر به بیماری‌های مزمنی مثل نارسایی قلبی مبتلا شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG