لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

ارتش یمن هشت گروگان از جمله یک خارجی را از اسارت القاعده آزاد کرد


ارتش یمن روز سه شنبه چهارم آذر هفت سرباز و یک تبعه خارجی را از اسارت شبه‌نظامیان القاعده آزاد کرد. کمیته عالی امنیتی یمن گفت در این عملیات ارتش یمن با حمایت نیروهای آمریکایی به مخفیگاه القاعده در نزدیکی پایگاه هوایی العند در جنوب کشور یورش بردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از صنعا، کمیته عالی امنیتی یمن ملیت گروگان خارجی را اعلام نکرد. با این حال یک مقام امنیتی به آسوشیتدپرس گفت این تبعه خارجی مشاور نظامی است و در پایگاه هوایی العند کار می‌کرده است.

ماموران آمریکایی و اروپایی مستقر در این پایگاه هوایی با کمک‌های تدارکاتی و هدایت حملات پهپادی از ارتش یمن در مبارزه با القاعده دراین کشور حمایت می‌کنند.

یک مقام یمنی که نخواست نامش فاش شود گفت این عملیات با پشتیبانی آمریکا انجام شد و شبه نظامیان پیشتر چندین بار سعی کرده‌اند به این پایگاه هوایی حمله کنند.

سرهنگ استیون وارن سخنگوی پنتاگون به آسوشیتدپرس گفت: «در این عملیات هیچ شهروند آمریکایی آزاد نشده است. ما عملیات نجات گروگان‌ها توسط دولت یمن را تحسین می‌کنیم».

در بیانیه کمیته عالی امنیتی یمن گفته شده که نیروهای این کشور در این عملیات هفت شبه نظامی عضو القاعده شبه جزیره عربستان را کشتند. آمریکا معتقد است که این شاخه القاعده خطرناک‌ترین بخش از این گروه است و چندین طرح برای حمله به خاک آمریکا داشته است.

در کشور فقیر یمن که با مشکل شبه نظامیان سنی القاعده و شورشیان شیعه روبرو است، اتباع خارجی بیشتر از قبل هدف گروگانگیری قرار می‌گیرند.

در عین حال حملات پهپاد‌های آمریکایی به محل تمرکز پیکارجویان به خاطر تلفات غیرنظامی این عملیات، در این کشور نارضایتی ایجاد کرده است.

در همین حال وزیر کشور یمن در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد هشدار داد که تعدادی از اعضای سازمان الشباب وابسته به القاعده از سومالی وارد یمن شده‌اند.

او گفت که هدف این افراد حمله به دولت و نهاد‌های خارجی است.

گروه الشباب هفته گذشته مسئولیت حمله به یک اتوبوس در شمال کنیا را به عهده گرفت. در این حمله ۲۸ مسافر غیر مسلمان این اتوبوس هدف قرار گرفته و کشته شدند.

شبه نظامیان الشباب گفتند این حمله به تلافی بستن چهار مسجد در سواحل کنیا توسط دولت این کشور انجام شده است.

XS
SM
MD
LG