لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

تصرف بخش‌های وسیعی از فرودگاه حدیده توسط ائتلاف به رهبری عربستان


تصویری از ورود نیروهای دولتی یمن به ۹ کیلومتری جنوب فرودگاه بین‌المللی بندر حدیده.
تصویری از ورود نیروهای دولتی یمن به ۹ کیلومتری جنوب فرودگاه بین‌المللی بندر حدیده.

به گفته یک منبع نظامی یمنی، خبرگزاری امارات متحده عربی و ساکنان شهر حدیده، نیروهای مورد حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد به فرودگاه بندر حدیده حمله کرده و بخش‌های وسیعی از آن را که در کنترل شورشیان حوثی است، تصرف کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول ساکنان حدیده، بندر استراتژیک در ساحل دریای سرخ، گزارش می‌دهد که نبرد در جاده بین فرودگاه و مناطق مسکونی و پرجمعیت شهر نیز جریان دارد و نیروهای ائتلاف عربی با هلی‌کوپترهای تهاجمی آپاچی از نیروهای خود حمایت هوایی می‌کنند.

تصرف فرودگاه می‌تواند گام مهمی برای تصرف کامل بندر حدیده توسط نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی باشد. دولت‌های عربستان و امارات متحده عربی وعده داده‌اند که این عملیات بسیار سریع خواهد بود تا روند انتقال کالا به این بندر مختل نشود.

یکی از ساکنان نواحی ساحلی حدیده از طریق تلفن به خبرگزاری رویترز گفت: «می‌توانیم صدای شلیک توپ، خمپاره و مسلسل‌های سنگین را بشنویم. حوثی‌ها از تانک استفاده می‌کنند. به دلیل حفر سنگر توسط حوثی‌ها و قطع لوله‌ها، بسیاری از مناطق مسکونی در نوار ساحلی آب ندارند. بسیاری از مردم از این مناطق گریخته و به سمت شهر حدیده می‌روند».

رسانه‌های دولتی عربستان و امارات، حوثی‌ها را به گلوله‌باران مناطق مسکونی متهم کرده‌اند. ولی ساکنان حدیده می‌گویند تانک‌های حوثی‌ها نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی را هدف می‌گیرند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان عملیات تهاجمی علیه حدیده، تنها بندر تحت کنترل حوثی‌ها، را از روز ۱۲ ژوئن و با هدف شکستن بنبست فعلی در جنگ یمن آغاز ‌کرد.

خبرگزاری دولتی امارات می‌گوید نیروهای ائتلاف عربی بخش‌های وسیعی از فرودگاه حدیده را تصرف کرده‌اند و رسانه‌های وابسته به حوثی‌ها گفتند هواپیماهای ائتلاف از صبح امروز بیش از ۴۰ بار به فرودگاه حمله کرده‌اند.

بر اثر تشدید نبرد در حدیده تاکنون تعدادی از غیرنظامیان مجروح و آواره شده‌اند و فعالیت نهادهای امداد و انتقال کمک‌های بشردوستانه از طریق این بندر برای میلیون‌ها نفر از مردم یمن به مخاطره افتاده است.

سازمان ملل متحد نگران است که این عملیات شرایط بد مردم یمن را وخیم‌تر کند. در حال حاضر حدود ۲۲ میلیون از مردم این کشور به حدی از کمک نیاز دارند و تخمین زده می‌شود که بیش از هشت میلیون نفر در معرض قحطی و گرسنگی هستند.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد بیش از ۶۰۰ هزار نفر در حدیده و اطراف آن زندگی می‌کنند و در بدترین حالت ممکن این نبرد ممکن است تا ۲۵۰ هزار نفر تلفات داشته باشد. یک مقام سازمان ملل متحد به رویترز گفت عامل اصلی در تعیین این ارزیابی خطر شیوع وبا در منطقه است.

سخنگوی برنامه تغذیه سازمان ملل گفت که بندر حدیده روز سه‌شنبه باز بود و سه کشتی حامل مواد غذایی لازم برای شش میلیون نفر در طول یک ماه توانسته‌اند محموله‌های خود را تخلیه کنند.

وزیر خارجه امارات روز دوشنبه گفته بود که ائتلاف عربی با اقدامات موثر سعی خواهد کرد تلفات غیرنظامیان در پایین‌ترین حد ممکن باشد و یک راه خروج را برای حوثی‌ها باز خواهد گذاشت تا بتوانند به صنعا عقب‌نشینی کنند.

ائتلاف عربی گفته که قصد دارد این عملیات را با سرعت انجام دهد ولی حوثی‌ها در بندر حدیده که مسیر اصلی انتقال تدارکات به مناطق تحت کنترل آنها از جمله شهر صنعا است مواضع خود را بسیار مستحکم کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG