لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

امارات: پیشروی نیروهای ائتلاف به سمت فرودگاه حدیده در یمن


شبه نظامیان یمنی هم پیمان با نیروهای دولتی در حال پیشروی به سمت حدیده .
شبه نظامیان یمنی هم پیمان با نیروهای دولتی در حال پیشروی به سمت حدیده .

سفیر امارات پنجشنبه ۲۴ خرداد از پیشروی نیروهای ائتلاف عربی و متحدان یمنی آنها به سمت فرودگاه بندر حدیده در یمن خبر داده است.

به گزارش رویترز، به دنبال بمباران های هوایی و دریایی مواضع شبه نظامیان شیعه حوثی در بندر حدیده توسط ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان طی دو روز اخیر شمار زیادی از غیرنظامیان در حال فرار از این بندر مهم یمنی هستند.

دو شاهد عینی به رویترز گفته‌اند، هلیکوپترهای آپاچی خط ساحلی نزدیک به فردوگاه بندر حدیده را به شدت بمباران کردند.

نیروهای نظامی دولتی یمن و شاهدان عینی به رویترز گفته اند، هواپیماهای ائتلاف جاده اصلی بین حدیده به صنعا، پایتخت یمن را بمباران کردند تا مانع اعزام نیروهای حوثی مورد حمایت ایران به این بندر شوند.

در همین زمینه، عبيد سالم الزعابي، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل گفته است نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان به دو کیلومتری فرودگاه حدیده رسیده‌اند.

در همین حال، یکی از گروه های شبه نظامی متحد نیروهای ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این نیروها روز پنجشنبه کنترل الدريهمي ومنطقة الدوار در نزدیکی حدیده را در دست گرفتند.

نیروهای یمنی مورد حمایت ائتلاف به رهبری عربستان روز چهارشنبه عملیات نظامی خود را برای تصرف بندر حدیده آغاز کرده‌اند.

رویترز می‌گوید، سازمان ملل در تلاش است تا نگذارد انتقال کمک های انسانی به یمن از طریق بندر حدیده دچار وقفه شود. این در حالی است که گفته می شود، حدود هشت میلیون نفر در این کشور جنگزده در معرض گرسنگی هستند.

یک مقام سازمان ملل نیز به رویترز گفته است، روز پنجشنبه پنج کشتی تجاری محموله کمک های خود را در بندر حدیده تخلیه کردند.

در همین حال، یک مقام اماراتی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است، آمریکا با در خواست امارات برای دریافت تجهیزات نظامی لازم جهت تداوم عملیات نظامی علیه بندر حدیده مخالفت کرده است.

طبق این گزارش، امارات خواهان دریافت تجهیزات مین‌روب و پهپاد شناسایی بود که آمریکا با این در خواست مخالفت کرده است، اما فرانسه پذیرفته است این کمک های را در اختیار یمن قرار دهد.

وزارت دفاع فرانسه به پرسش رویترز در این زمینه پاسخ نداده است.

حدود ۶۰۰ هزار نفر در حدیده و حومه آن زندگی می‌کنند و سازمان ملل می‌گوید نبرد بر سر این بندر ممکن است جان ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان را با خطر مواجه کند.

ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان در سال ۲۰۱۵ عملیات نظامی خود را در یمن برای مقابله با گسترش قدرت شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران اغاز کرد.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛خ.ک
XS
SM
MD
LG