لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

شورای امنیت درباره نبرد بندر حدیده تشکیل جلسه می‌دهد


در دومین روز از عملیات بزرگ نیروهای ائتلاف عربی با هدف تصرف بندر حُدیده در غرب یمن، شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۲۴ خردادماه، به درخواست بریتانیا تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جلسه شورای امنیت «پشت درهای بسته» برگزار خواهد شد.

نیروهای یمنی مورد حمایت ائتلاف تحت رهبری عربستان روز چهارشنبه، ۲۳ خردادماه، عملیات نظامی خود با عنوان «پیروزی طلایی» (النصر الذهبی) را برای تصرف بندر حدیده، بندر اصلی یمن، آغاز کردند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات مدت‌هاست که به ‌دنبال تصرف این بندر هستند که به واسطه دسترسی به دریای سرخ، مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه میلیون‌ها نفر را در یمن تأمین می‌کند.

ین بندر مهم و راهبردی در دست حوثی‌های شیعه تحت‌الحمایه جمهوری اسلامی است، و به گزارش شبکه خبری الجزیره، نبرد بر سر این بندر تاکنون دست‌کم چهار قربانی از نیروهای اماراتی گرفته است.

العريم، Al Hudaydah, Yemen
العريم، Al Hudaydah, Yemen

در همین حال رویترز گزارش می‌دهد که نیروهای ائتلاف عربی هم‌چنان از راه هوا و دریا مواضع حوثی‌ها را در این بندر می‌کوبند.

این نیروها همچنین جاده اصلی حدیده به صنعا، پایتخت یمن، را هدف قرار داده‌اند تا مانع کمک‌رسانی حوثی‌ها از پایتخت شوند.

پیش از این سازمان ملل متحده در خصوص حمله به بندر حدیده هشدار داده بود.

سازمان ملل نگران است که حمله نیروهای مورد حمایت اتئلاف به رهبری عربستان و امارات به حدیده به «فاجعه انسانی» بینجامد.

حدود ۶۰۰ هزار نفر در حدیده و حومه آن زندگی می‌کنند و سازمان ملل می‌گوید نبرد بر سر این بندر ممکن است جان ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان را با خطر مواجه کند.

در همین زمینه ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، گفت که هدف عملیات نیروهای ائتلاف تنها تصرف بندر و فرودگاه حدیده است و این نیروها در صورت پیروزی وارد مرکز شهر نخواهند شد.

بیش از ده هزار نفر در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند و امدادگران در مورد «فاجعه گسترده» انسانی، همه‌گیری بیماری‌های مرگبار، قحطی و آوارگی شهروندان هشدار داده‌اند.

با استفاده از رویترز، الجزیره و رادیو فردا. ف. دو / پ.پ
XS
SM
MD
LG