لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

آغاز عملیات نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی برای تصرف بندر اصلی یمن


نیروهای یمنی هم پیمان با ائتلاف عربی (عکس از آرشیو)
نیروهای یمنی هم پیمان با ائتلاف عربی (عکس از آرشیو)

گزارش های حاکی است که نیروهای یمنی مورد حمایت ائتلاف به رهبری عربستان روز چهارشنبه ۲۳ خردادماه عملیات نظامی خود را برای تصرف بندر حدیده، بندر اصلی یمن، آغاز کرده‌اند.

شبکه العربیه، وابسته به عربستان سعودی، گزارش داده است، عملیات علیه نیروهای شبه نظامی شیعه حوثی که کنترل حدیده را دست دارند، بامداد روز چهارشنبه آغاز شده است.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از شاهدان عینی می‌گوید، در بندر حدیده صدای تیراندازی شنیده شده است.

امارات متحده عربی پیشتر به شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران تا پایان سه شنبه ۲۲ خرداد فرصت داده بود تا بندر حدیده را ترک کنند.

پیش از این سازمان ملل متحده در خصوص حمله به بندر حدیده هشدار داده بود. سازمان ملل متحد نگران است حمله نیروهای مورد حمایت اتئلاف به رهبری عربستان و امارات به حدیده به یک «فاجعه انسانی» بینجامد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات مدت‌هاست که به‌دنبال تصرف این بندر هستند که به واسطه دسترسی به دریای سرخ، مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه میلیون‌ها نفر در این کشور را تأمین می‌کند.

حدود ۶۰۰ هزار نفر در حدیده و حومه آن زندگی می‌کنند و سازمان ملل می‌گوید نبرد بر سر این بندر ممکن است جان ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان را با خطر مواجه کند.

سازمان ملل تلاش‌های گسترده دیپلماتیکی را برای جلوگیری از جنگ در بندر حدیده یمن انجام داده است.

ریم الهاشمی، وزیر امور همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی گفته است، اگر بندر حدیده از کنترل شبه نظامیان حوثی خارج شود، آنگاه ائتلاف قادر خواهد بود از قاچاق سلاح برای این گروه جلوگیری کند.

این در حالی است که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز دوشنبه خواستار همکاری همه طرفین درگیری در یمن با سازمان ملل متحد شده‌است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گفت‌وگو با رهبران امارات متحده عربی، ضمن اعلام توجه آمریکا به نگرانی‌های امنیتی این کشور، بر ضرورت باز بودن راه‌ها برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و ضروری به مردم یمن نیز تأکید کرده‌است.

رویترز می گوید، بیش از ۱۰ هزار نفر در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند و امدادگران در مورد «فاجعه گسترده» انسانی، همه‌گیری بیماری‌های مرگبار، قحطی و آوارگی شهروندان هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG