لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

تلاش سازمان ملل برای جلوگیری از حمله به بندر حدیده در یمن


بندر حدیده از مناطق اصلی واردات کالا به یمن است
بندر حدیده از مناطق اصلی واردات کالا به یمن است

دبیرکل سازمان ملل از مذاکرات جدی این سازمان با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شیعیان حوثی تحت حمایت ایران برای جلوگیری از حمله نیروهای هم‌پیمان با عربستان به بندر «حُدِیده» در یمن خبر داد.

حدود ۶۰۰ هزار نفر در حدیده و حومه آن زندگی می‌کنند و سازمان ملل می‌گوید نبرد بر سر این بندر یا محاصره آن می‌تواند جان ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان را با خطر مواجه کند.

بندر حدیده از مناطق اصلی واردات کالا به یمن است و در عین حال برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان آن کشور، نقش کلیدی دارد.

از طرفی، ائتلاف به رهبری ریاض، شورشیان حوثی را متهم کرده از طریق این بندر «از ایران سلاح دریافت می‌کند»؛ اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

آنتونیو گوترش روز دوشنبه (۲۱ خرداد) با اشاره به مذاکرات فشرده سازمان ملل با طرفین درگیری در یمن، اظهار امیدواری کرد که این اقدام بتواند مانع حمله به این بندر مهم یمن شود.

به گفته وی، مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی بین صنعا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در رفت‌وآمد است.

پیش از این نیز روزنامه وال‌استریت جورنال از تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل برای کاستن از خطرات حمله احتمالی نیروهای مورد حمایت ائتلاف به رهبری عربستان به بندر حدیده خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل متحد نگران است حمله نیروهای مورد حمایت امارات به حدیده به یک «فاجعه انسانی» بیانجامد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات مدت‌هاست که به‌دنبال تصرف این بندر هستند که به واسطه دسترسی به دریای سرخ، مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه میلیون‌ها نفر در این کشور را تأمین می‌کند.

روز دوشنبه همچنین شورای امنیت سازمان ملل، پس از حملات هوایی سنگین روزهای جمعه و شنبه به مناطقی در نزدیکی این بندر، پشت درهای بسته دربارهٔ وضعیت یمن تشکیل جلسه داد.

این در حالی است که خبرنگاران اعزامی به این منطقه از جمله خبرنگار رویترز، خطر حمله نظامی به این بندر را «قریب‌الوقوع» اعلام می‌کنند.

امارات متحده عربی سه روز به نیروهای سازمان ملل متحد برای ترک بندر حدیده فرصت داده‌است؛ موضوعی که از سوی یک دیپلمات غربی که به نام وی اشاره‌ای نشده نیز تأیید شده‌است.

این در حالی است که ترکی المالکی، سخنگوی اتحاد عربی، در واکنش به پرسش‌ها دربارهٔ این ضرب‌الاجل گفته که «با فرستاده سازمان ملل در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم در این زمینه راه‌حلی سیاسی پیدا کنیم.»

وی شیعیان حوثی را متهم کرده که تلاش‌های گذشته و فعلی سازمان ملل برای دستیابی به یک راه حل سیاسی را غیرقابل قبول خوانده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز به‌دلیل دریافت این ضرب‌الاجل، روز دوشنبه نیروهای خود را از بندر حدیده جابه‌جا کرده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز خواستار همکاری همه طرفین درگیری در یمن با سازمان ملل متحد شده‌است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرده که در گفت‌وگو با رهبران امارات متحده عربی، ضمن اعلام توجه آمریکا به نگرانی‌های امنیتی این کشور، بر ضرورت باز بودن راه‌ها برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و ضروری به مردم یمن نیز تأکید کرده‌است.

با این حال به نوشته رویترز، آمریکا در این بیانیه به صراحت از امارات درخواستی مبنی بر پرهیز از حمله به حدیده مطرح نکرده‌است.

بیش از ۱۰ هزار نفر در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند و امدادگران در مورد «فاجعه گسترده» انسانی، همه‌گیری بیماری‌های مرگبار، قحطی و آوارگی شهروندان هشدار داده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا. / ب.ب / پ.پ

XS
SM
MD
LG