لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

دیدار نماینده ملل متحد با حوثی‌ها؛ تلاش برای کاهش درگیری‌ها در حدیده


ده‌ها هزار نفر از حدیده گریخته‌اند و بسیاری نیز به مواد غذایی و بهداشتی نیازمند هستند
ده‌ها هزار نفر از حدیده گریخته‌اند و بسیاری نیز به مواد غذایی و بهداشتی نیازمند هستند

سازمان ملل متحد، در تلاش برای کاهش درگیری‌ها در بندر کلیدی حدیده، نماینده‌ای را برای گفت‌وگو با شورشیان حوثی به یمن فرستاده‌است. همزمان ائتلاف به رهبری عربستان از ادامه پیش‌روی نیروهای مورد حمایتش در این منطقه خبر داده‌است.

بندر حدیده در یمن، یکی از مهم‌ترین مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و در عین حال یکی از بندرهای کلیدی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور فقیر و جنگ‌زده است.

به گفته سخنگوی سازمان ملل، مارتین گریفیس، فرستاده این سازمان، ۱۴ خرداد به صنعا، پایتخت یمن رفته تا با شورشیان حوثی گفت‌وگو کند. علاوه بر تلاش‌ها برای کاهش خشونت‌ها در حدیده، یکی دیگر از مسائلی که قرار است در دیدارها مطرح شود، بازگشت به مذاکرات صلح، برای پایان دادن به جنگ سه ساله در آن کشور است.

همزمان با سفر آقای گریفیس به صنعا، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، اعلام کرده‌است که نیروهای یمنی مورد حمایت این ائتلاف «به ۹ کیلومتری حدیده رسیده‌اند».

ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی، هفتم خرداد گفته بود «ارتش یمن، با حمایت ائتلاف، به ۲۰ کیلومتری [بندر] حدیده رسیده و عملیات نظامی ادامه دارد».

درگیری‌های چند روز گذشته بین شورشیان حوثی و ارتش یمن در اطراف حدیده، بیش از یکصد کشته برجای گذاشت. درگیری‌های شدید در روز جمعه و شنبه، پس از تلاش حوثی‌ها برای تصرف دوباره مناطقی که از دست داده‌اند، در گرفت. خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود «حمله حوثی‌ها دفع شده است».

ترکی مالکی روز دوشنبه گفت «ما در حال تجدید قوا و مین‌روبی هستیم... آماده انجام عملیات اساسی می‌شویم».

سخنگوی ائتلاف سعودی تاکید کرده‌است وقتی شرایط آماده شد، «نیروها برای آزادسازی حدیده وارد عمل می‌شوند».

سازمان ملل در مورد درگیری‌های اخیر در حدیده ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌است ادامه خشونت‌ها می‌تواند مانع از کمک‌رسانی به مردم جنگ‌زده یمن شود. آن‌طور که خبرگزاری‌ها می‌گویند ۷۰ درصد کمک‌های ارسالی به یمن، از طریق بندر حدیده وارد آن کشور می‌شود.

بندر حدیده در غرب یمن، در ۲۳۰ کیلومتری صنعا، پایتخت یمن، واقع شده است. پایتخت یمن در سال ۲۰۱۴ به کنترل شورشیان حوثی که مورد حمایت ایران هستند درآمد و یک سال پس از آن، عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی منطقه‌ای به مناطقی از این کشور حمله کرد. عربستان می‌گوید قصد دارد قدرت را به دولت یمن، که همچنان در سازمان ملل صاحب نمایندگی‌ست، بازگرداند. تهران، حوثی‌های حاکم بر صنعا را به‌عنوان دولت یمن می‌شناسد.

عربستان و متحدانش نزدیک به هفت ماه پیش تمامی بنادر یمن را به خاطر جلوگیری از ارسال سلاح به شورشیان حوثی مسدود کردند. عربستان، ایران را متهم به ارسال سلاح به حوثی‌ها کرده‌است. جمهوری اسلامی این اتهام‌ها را کرده و می‌گوید چنین چیزی به دلیل محاصره یمن شدنی نیست. مسدود شدن بنادر یمن، انتقادهای جهانی را در پی داشت.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG