لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

درگیری‌ها در غرب یمن بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت


خشونت‌های سه سال گذشته در یمن حدود ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته است
خشونت‌های سه سال گذشته در یمن حدود ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته است

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی درگیری‌های چند روز گذشته بین شورشیان حوثی و ارتش یمن در اطراف بندر حُدیده، در غرب این کشور، بیش از یکصد کشته برجای گذاشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار کشته‌های دو طرف در روز شنبه، ۱۲ خرداد، را دست‌کم ۲۸ نفر گزارش کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابع بیمارستانی گزارش داده است که فقط طی دو روز جمعه و شنبه، ۵۲ جسد به بیمارستانی در عدن منتقل شده است که ۲۰ تن از آنان نیروهای نظامی و بقیه شورشیان حوثی بوده‌اند.

به این ترتیب مطابق برآورد خبرگزاری فرانسه، شمار تلفات درگیری‌هایی که از روز چهارشنبه در اطراف بندر حدیده آغاز شده به ۱۱۰ کشته رسیده است.

ارتش یمن هفته پیش اعلام کرد که با پشتیبانی ائتلاف منطقه‌ای عربستان عملیاتی را برای بیرون راندن حوثی‌ها از تمامی مناطق غربی این کشور از جمله بندر حدیده آغاز کرده است.

بنابر گزارش‌ها، درگیری‌های جمعه و شنبه پس از آن آغاز شد که حوثی‌ها برای تصرف دوباره حدیده به نیروهای دولتی حمله کردند اما به نوشته آسوشیتدپرس، «این حمله نهایتاً دفع شده است».

حوثی‌ها می‌گویند جمعیت گرسنه این کشور برای دریافت کمک‌های دارویی و غذایی به بندر حدیده نیاز دارند؛ اما ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی حوثی‌ها را متهم می‌کند که از این شهر برای شلیک موشک به کشتی‌ها در دریای سرخ و همچنین دریافت تجهیزات نظامی از طریق دریا استفاده می‌کنند.

عربستان و متحدانش حدود هفت ماه پیش تمامی بنادر یمن را به خاطر جلوگیری از ارسال سلاح به شورشیان حوثی مسدود کرد. این اقدام بر شرایط ساکنان یمن که حدود ۹۰ درصد از مواد غذایی مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کنند تأثیر شدیدی گذاشت و انتقادهای جهانی علیه ائتلاف منطقه‌ای را در پی داشت.

در ماه‌های اخیر محاصره بنادر یمن پایان یافته اما کنترل و بازرسی کشتی‌ها تشدید شده است.

حدیده در ۲۳۰ کیلومتری صنعا، پایتخت یمن، واقع شده است. پایتخت یمن در سال ۲۰۱۴ به کنترل شورشیان حوثی که مورد حمایت ایران هستند درآمد و یک سال پس از آن، عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی منطقه‌ای به مناطقی از این کشور حمله کرد.

آمریکا، اتحادیه اروپا و ائتلاف عربی همچنان عبد ربه منصور هادی را به عنوان رئیس جمهوری یمن به رسمیت می‌شناسند و نیروهای وفادار به آقای هادی در شهر عدن، در جنوب این کشور، حضور دارند.

خشونت‌های سه سال گذشته در یمن حدود ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته و بیش از دو هزار و دویست تن نیز بر اثر وبا جان باخته‌اند.

سازمان ملل شرایط انسانی در یمن را «وخیم‌ترین بحران انسانی در جهان» توصیف کرده و هشدار داده است که اگر محاصره دریایی یمن ادامه یابد، علاوه بر گرسنگان فعلی، «تا پایان سال جاری میلادی ۱۰ میلیون نفر دیگر در این کشور با خطر گرسنگی روبه‌رو خواهند شد».

آمریکا و کشورهای عربی ایران را متهم می‌کنند که با ارسال سلاح و تجهیزات به شورشیان حوثی، یمن را به «بی‌ثباتی» کشانده است اما ایران با رد اتهام ارسال سلاح به یمن، عربستان سعودی را «عامل خون‌ریزی» در این کشور می‌داند.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس و رادیو فردا / ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG