لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

«آمریکا مخالف» عملیات نظامی علیه بندر حدیده یمن است


بخش مهمی از کمک های انسانی به یمن از طریق بندر حدیده منتقل می شود.
بخش مهمی از کمک های انسانی به یمن از طریق بندر حدیده منتقل می شود.

مقام‌های آمریکایی روز سه شنبه ۱۵ خرداد گفته اند، ایالات متحده به امارات هشدار داده است که علیه بندر حدیده در غرب یمن دست به اقدام نظامی نزند. این در حالی است که سازمان ملل می‌گوید، تشدید درگیری نظامی بر سر بندر حُدیده، می تواند باعث بروز فاجعه انسانی در این بندر شود.

رویترز می‌گوید، در حالی آمریکا نسبت به عملیات نظامی علیه بندر حُدیده هشدار داده است که گفته می‌شود نیروهای مورد حمایت امارات متحده عربی به ۱۰ کیلومتری این بندر رسیده‌اند.

بندر حدیده در یمن هم اکنون در کنترل نیروهای شبه نظامی شیعه حوثی‌ است. این بندر اصلی ترین مسیر ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور فقیر و جنگ‌زده است.

دو منبع مطلع به رویترز گفته اند، مقام های آمریکایی روز سه شنبه در کاخ سفید در خصوص بحران یمن و جنگ در بندر حدیده مذاکره کردند.

این گزارش می افزاید، نتیجه این نشست و مذاکره هنوز مشخص نیست.

اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است: آمریکا مخالف هرگونه تلاش نیروهای اماراتی و متحدان یمنی آنها برای تصرف این شهر است.

این سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، اضافه کرده است: ایالات متحده همواره به طور شفاف و پیوسته اعلام کرده است که از هرگونه اقدامی که به نابودی زیر ساخت های اصلی منجر می شود یا باعث تشدید بحرانی انسانی دراین درگیری می شود، حمایت نمی کند.

وی اضافه کرده است: ما از همه طرف های درگیر می خواهیم از حمله به غیرنظامیان و زیرساخت های اقتصادی خودداری کنند.

رویترز می گوید، دولت آمریکا همواره از ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان خواسته است تا از حمله به مناطق غیرنظامی خودداری کند.

مقام‌های سازمان ملل طی روزهای اخیر هشدار داده‌اند، حمله به بندر حدیده که ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، می‌تواند به یک بحران انسانی منجر شود. براساس یک براورد اضظراری سازمان ملل، حمله نظامی به بندر حدیده و محاصره آن، می تواند به مرگ هزاران نفر در این شهر بینجامد.

در همین زمینه، روز گذشته اعلام شد که مارتین گریفیس، فرستاده سازمان ملل در امور یمن، به صنعا، پایتخت یمن رفته تا با شورشیان حوثی گفت‌وگو کند.

گفته می‌شود، درگیری‌های چند روز گذشته بین شورشیان حوثی و ارتش یمن در اطراف حدیده، بیش از یکصد کشته برجای گذاشت.

شبه نظامیان شیعه حوثی که مورد حمایت ایران در سال ۲۰۱۴ صنعا را تصرف کردند و در نتیجه عبدربه منصورهادی، رییس جمهوری یمن به بندر عدن گریخت.

یک سال پس از آن، عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی منطقه‌ای به مواضع شبه نظامیان حوثی و متحدان آن حمله کرد.

عربستان و متحدانش نزدیک به هفت ماه پیش تمامی بنادر یمن را به خاطر جلوگیری از ارسال سلاح به شورشیان حوثی مسدود کردند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG