لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

ابراز نگرانی بریتانیا در مورد امنیت امدادگران در یمن «در آستانه حمله به حدیده»


نیروهای مورد حمایت عربستان و امارات به بندر حدیده نزدیک می‌شوند
نیروهای مورد حمایت عربستان و امارات به بندر حدیده نزدیک می‌شوند

مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه در توئیتر خود نوشته است لندن «عمیقا نگران است که سازمان‌های امدادی در یمن، ضمانت امنیتی لازم برای این‌که به‌ دور از خطر به فعالیت خود ادامه دهند را دریافت نمی‌کنند».

اظهارات الیستر برت در حالی بیان شده که وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا به گروه‌های امدادی در مورد حمله به بندر حدیده، آماده‌باش داده‌است.

به گزارش روزنامه گاردین، در یادداشتی که این وزارت‌خانه برای امدادگران ارسال کرده آمده است «هر آنچه از طریق کانال‌های دیپلماتیک شدنی‌ست، برای کاستن از خطر حمله به حدیده انجام می‌دهیم. با این وجود وقوع یک عملیات نظامی، آنی به‌نظر می‌رسد».

وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا می‌گوید «اماراتی‌ها امروز (یک‌شنبه) به اطلاع ما رساندند که یک فرصت سه روزه به سازمان ملل [و همکاران آن] می‌دهند تا شهر (حدیده) را ترک کنند. لطفا هرچه زودتر آماده شوید و به ما بگویید چه کمکی از دست ما بر می‌آید. در این لحظات سخت به فکر شما و همکاران شما هستیم».

آقای برت، مسئول ارشد وزارت خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، نیز از همه طرف‌های درگیر در نبردهای یمن خواسته است «دسترسی امن، فوری و بدون مانع انسانی به تمامی مناطق یمن» را فراهم کنند.

در کنار هشدارها و ابراز نگرانی‌های بریتانیا، وال‌استریت‌جورنال نیز از تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل برای کاستن از خطرات حمله احتمالی نیروهای مورد حمایت ائتلاف به رهبری عربستان به بندر حدیده خبر داده‌است.

به گزارش وال‌استریت‌جورنال، سازمان ملل متحد نگران است که حمله نیروهای مورد حمایت امارات به حدیده به یک «فاجعه انسانی» بیانجامد. مقام‌های سازمان ملل پیشتر نیز نگرانی خود را از حمله به مهم‌ترین بندر یمن اعلام کرده بودند.

تلاش‌های دیپلماتیک در حالی صورت می‌گیرد که خبرگزاری رویترز از درگیری شدید شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و امارات در استان حدیده خبر داده است.

رویترز گفته است روز جمعه و شنبه در ۱۰ کیلومتری جنوب بندر حدیده، و در منطقه بیت‌الفقیه در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق حدیده، درگیری‌های شدیدی میان نیروهای تحت امر امارات و شبه‌نظامیان حوثی در گرفت.

نیروهای مورد حمایت ائتلاف سعودی و امارات بیش از یک ماه است در تلاش برای تصرف بندر حدیده هستند.

بندر حدیده از مناطق اصلی واردات کالا به یمن است و در عین حال برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان آن کشور، نقش کلیدی دارد. از طرفی، ائتلاف به رهبری ریاض، شورشیان حوثی را متهم کرده‌است که از طریق این بندر «از ایران سلاح دریافت می‌کند». تهران در حالی‌که حمایت لفظی و «کمک‌های مستشاری» خود از شورشیان حوثی را پنهان نمی‌کند، انتقال سلاح به آن‌ها را رد کرده‌است.

بیش از ده هزار نفر در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند و امدادگران در مورد «فاجعه گسترده» انسانی، همه‌گیری بیماری‌های مرگبار، قحطی و آوارگی شهروندان هشدار داده‌اند.

با استفاده از گاردین، وال‌استریت‌جورنال، رویترز|ت.ت
XS
SM
MD
LG