لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

درگیری شدید ائتلاف سعودی با حوثی‌ها در استان حدیده یمن


شماری از نیروهای سودانی که در قالب ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، در استان حدیده سرگرم جنگ با نیروهای حوثی هستند.
شماری از نیروهای سودانی که در قالب ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، در استان حدیده سرگرم جنگ با نیروهای حوثی هستند.

خبرگزاری رویترز از درگیری شدید شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و امارات در استان حدیده در یمن خبر داده است.

این خبرگزاری روز یکشنبه ۲۰ خرداد، به نقل از «منابع نظامی محلی» گزارش کرده که روز جمعه و شنبه در ۱۰ کیلومتری جنوب بندر حدیده و در منطقه بیت‌الفقیه در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق حدیده درگیری‌های شدیدی میان نیروهای تحت امر امارات و شبه‌نظامیان حوثی در گرفته است.

نیروهای ائتلاف سعودی و امارات حدود یک ماه است که برای تصرف استان راهبردی حدیده دست به عملیات زده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی محلی گزارش داده که هواپیماها و کشتی‌های ائتلاف سعودی و اماراتی مواضع حوثی‌ها در استان حدیده را زیر آتش گرفته‌اند.

از سوی دیگر این خبرگزاری از تهیه پیش‌نویس طرح صلحی از سوی مارتین گریفیتز، میانجی سازمان ملل در یمن خبر می‌دهد.

بر پایه گزارش رویترز، این پیش‌نویس از حوثی‌ها می‌خواهد که در قبال تحویل موشک‌های خود، بمباران هوایی ائتلاف سعودی متوقف و دوره انتقالی آغاز شود.

تاکنون تلاش‌های سازمان ملل برای پایان بخشیدن به جنگ سه ساله یمن حاصلی در برنداشته است.

حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردارند، از سال ۲۰۱۴ با وفاداران به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور این کشور در جنگ هستند و از ماه مارس سال ۲۰۱۵، نیز ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت یمن وارد جنگ با حوثی‌ها شده است.

عربستان سعودی می‌گوید حوثی‌ها از طریق بندر حدیده، سلاح ایرانی به یمن قاچاق می‌کنند، اما ایران تاکنون ارسال سلاح به حوثی‌ها را که می‌تواند به معنای نقض قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد ایران و یمن باشد، تکذیب کرده است.

در همین حال شبکه المسیره وابسته به حوثی‌ها اعلام کرد که شنبه شب این نیروها یک فروند موشک بالیستیک ام ۲ به سوی مواضع نیروهای سعودی شلیک کرد‌ند.

خبرگزاری دولتی سعودی می‌گوید این موشک به استان جیزان در جنوب عربستان و هم‌مرز با یمن شلیک شده که در پی آن سه غیرنظامی کشته شد‌ند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، تاکنون هزاران بار حمله هوایی به یمن انجام داده است.

در جنگ سه ساله یمن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و سه میلیون نفر آواره شده‌اند.

برپایه اعلام سازمان ملل، یمن در حال حاضر از وخیم‌ترین بحران انسانی در جهان رنج می‌برد و با قحطی و بیماری‌های واگیر نظیر وبا دست‌به‌گریبان است.

لیس گراند، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن، روز جمعه هشدار داد که محاصره طولانی و حمله به حدیده زندگی صدها هزار نفر از غیرنظامیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و المسیره؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG