لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

بحران حدیده؛ ادامه مذاکرات فرستاده سازمان ملل و حوثی‌ها در صنعا


نیروهای مورد حمایت ائتلاف در نبرد علیه شورشیان در حدیده
نیروهای مورد حمایت ائتلاف در نبرد علیه شورشیان در حدیده

فرستاده ویژه سازمان ملل که در پی تشدید حملات ائتلاف به رهبری عربستان به بندر حدیده، به پایتخت یمن رفته، روز یک‌شنبه ۲۷ خرداد، دومین روز از مذاکرات اضطراری خود را با شورشیان حوثی انجام می‌دهد.

بنا بر گزارش‌ها مارتین گریفیس، فرستاده ویژه سازمان ملل، در تلاش است شورشیان حوثی را متقاعد کند اداره بندر حدیده در غرب یمن را، به کمیته‌ای تحت نظارت سازمان ملل بسپارند، و همچنین از رویارویی شدیدتر با ائتلاف به رهبری ریاض و نیروهای مورد حمایت آن در این منطقه خودداری کنند.

روز شنبه خبرگزاری‌ها به نقل از ارتش یمن، از ورود نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان به فرودگاه بندر حدیده خبر داده بودند. اما این خبرها به‌طور مستقل تائید نشده و خبرگزاری فرانسه می‌گوید با وجود تلاش چندباره‌اش، واکنشی از سوی سخنگوی ائتلاف دریافت نکرده‌است. دو روز پیش نیز خبرگزاری رویترز گفته بود «بزرگ‌ترین» نبرد یمن از زمان شورش حوثی‌ها تا کنون، از چشم خبرنگاران پنهان نگه داشته شده و آن‌ها برای دسترسی به منطقه با مشکل روبه‌رو هستند.

حملات سنگین ائتلاف به رهبری عربستان و درگیری‌ها در این منطقه نه تنها با انتقاد و نگرانی سازمان ملل روبه‌رو شده که با هشدارهای کشورهای غربی در مورد وضعیت کمک‌رسانی به مردم جنگ‌زده و قحطی‌زده یمن نیز همراه شده‌است.

در همین راستا بود که آقای گریفیس روز شنبه به صنعا، پایتخت یمن که در کنترل شورشیان حوثی‌ست، سفر کرد. فرستاده سازمان ملل پس از ورود به صنعا بیانیه‌ای صادر نکرد و جزئیاتی از مذاکرات احتمالی را نیز فاش نساخته‌است.

اما وزیر امور خارجی امارات متحده عربی، متحد عربستان در نبردها در یمن، در توئیتر خود نوشته است «فرستاده [ملل متحد] در تلاش است تا انتقال امن کنترل حدیده به دولت قانونی یمن، ممکن شود».

بندر حدیده، یکی از اصلی‌ترین مناطق واردات کالا به یمن است و برای انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان آن کشور، نقش کلیدی دارد. ائتلاف به رهبری ریاض، شورشیان حوثی را متهم کرده‌است که از طریق این بندر «از ایران سلاح دریافت می‌کند». تهران در حالی‌که حمایت لفظی و «کمک‌های مستشاری» خود از شورشیان حوثی را پنهان نمی‌کند، انتقال سلاح به آن‌ها را رد کرده‌است.

بندر حدیده محل ورود بیش از ۷۰ درصد واردات یمن است و همین موضوع نیز یکی از دلایل اصلی‌ست که سبب شده تا سازمان ملل در مورد وقوع یک «فاجعه انسانی» هشدار دهد.

شورشیان حوثی از سال ۲۰۱۴ به این سو کنترل منطقه و بندر حدیده را در دست گرفته‌اند. شماری در حدود ۶۰۰ هزار نفر ساکن حدیده هستند. عربستان اوایل سال جاری میلادی به‌طور کامل این بندر را محاصره کرد و جلوی ورود و خروج کالا به آن را گرفت.

خبرگزاری‌ها می‌گویند تصرف بندر حدیده توسط ائتلاف به رهبری ریاض، مهم‌ترین پیروزی این ائتلاف از زمان ورود به نبردها، برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، به‌شمار خواهد رفت. خبرگزاری فرانسه می‌گوید عبدالمالک حوثی، رهبر شورشیان، روز پنج‌شنبه از تمامی نیروهای هوادار خود خواسته بود دست به مقاومت همه‌جانبه بزنند و حدیده را به «باتلاقی» برای نیروهای ائتلاف سعودی تبدیل کنند.

بیش از ده هزار نفر در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند و امدادگران در مورد «فاجعه» انسانی، همه‌گیری بیماری‌های مرگبار، قحطی و آوارگی صدها هزار نفر دیگر هشدار داده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG