لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

بیژن زنگنه: احتمالا بنزین در سال آینده سهمیه‌بندی می‌شود


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران

وزیر نفت ایران می‌گوید احتمال سهمیه‌بندی بنزین در بودجه سال آینده منتفی نیست.

بیژن زنگنه روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت‌ امسال برای اولین‌ بار صادرکننده بنزین بودیم.

موضوع حذف سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین پیش از این اقدامات اعتراضی به دنبال داشت و مطرح شدن آن باعث شلوغی جایگاه‌های سوخت شد.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند افزایش قیمت بنزین در ایران، موج افزایش قیمت‌ها و تورم بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

منظور از سهمیه‌بندی بنزین این است که برای هر صاحب خودرو میزان محدود خرید بنزین به قیمت کنونی ۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته خواهد شد و برای استفاده بیش از این میزان، باید بنزین را به قیمت بالاتر بخرد.

مجلس شورای اسلامی روز ۱۵ مهر یک جلسه غیرعلنی را برای بررسی موضوع حذف «یارانه‌های پنهان و آشکار و نحوه پرداخت یارانه» برگزار کرد.

طی دو سال گذشته فازهای سه‌گانه راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ترتیب راه‌اندازی شد و این پالایشگاه هم اکنون با پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی، حدود ۳۶ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند.

مقامات ایران می‌گویند اخیرا کشور به صادرکننده خالص بنزین تبدیل شده و هفته‌ای ۲۰۰ میلیون دلار از صادرات بنزین درآمد دارد.

ایران سال‌هاست صادرکننده نفت کوره، گاز مایع (ال پی جی) و گازوئیل است و اخیرا رویترز حجم صادرات این محصولات توسط ایران را ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز (تقریبا معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن در هفته) عنوان کرد که حتی از صادرات نفت خام ایران نیز پیشی گرفته است.

ایران هم اکنون ارزانترین بنزین جهان را در بازار داخلی خود می‌فروشد که شش تا ۱۰ برابر ارزانتر از قیمت بنزین در بازارهای منطقه‌ای است.
ایران هم اکنون ارزانترین بنزین جهان را در بازار داخلی خود می‌فروشد که شش تا ۱۰ برابر ارزانتر از قیمت بنزین در بازارهای منطقه‌ای است.

تقریبا کل صادرات گازوئیل و نفت کوره ایران راهی امارات و صادرات گاز مایع راهی چین می‌شود و مقصد صادرات بنزین نیز بنابه گفته مقامات ایران، کشورهای عراق، افغانستان و ارمنستان است.

بنابر گزارش‌ها، صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز در ابتدای سال ۲۰۱۸ به زیر ۲۰۰ هزار بشکه سقوط کرده و این به معنی از دست رفتن سالانه ۵۴ میلیارد دلار درآمدهای نفتی.

ایران با صادرات محصولات نفتی، بخشی از افت درآمدهای فروش نفت خام را جبران می‌کند.

همچنین بنابر آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، ایران برای دومین سال متوالی در صدر لیست کشورهایی است که یارانه انرژی می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ چین مقام اول را داشت.

در سال ۲۰۱۸ ایران ۶۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار یارانه برای سوخت‌های فسیلی داده که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۴۳ درصد افزایش یافته است.

ایران هم اکنون ارزانترین بنزین جهان را در بازار داخلی خود می‌فروشد که شش تا ۱۰ برابر ارزانتر از قیمت بنزین در بازارهای منطقه‌ای است.

یارانه سوخت انرژی یا یارانه پنهان برای کشورهای صادرکننده انرژی، عبارت است از میزان تفاوت قیمت سوخت یا انرژی در داخل کشور و بازارهای بین‌المللی. به عبارتی، اگر ایران این میزان انرژی را به خارج صادر می‌کرد، ۶۹.۲ میلیارد دلار بیشتر از فروش بازار داخلی درآمد کسب می‌کرد.

جزئیات گزارش آژانس بین‌المللی که در سایت رسمی آن منتشر شده است، نشان می‌دهد دولت ایران پارسال ۲۶ میلیارد دلار یارانه گاز، ۱۶.۶ میلیارد دلار یارانه برقی که از نیروگاه‌های حرارتی تولید شده و ۲۶.۶ میلیارد دلار یارانه محصولات نفتی، از جمله بنزین را متقبل شده است.

این میزان از یارانه‌ها، معادل تقریبا ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران است.

منابع: روزنامه ابتکار، رویترز، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG