لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

شام کاری ظریف و اشتون در آستانه دور چهارم مذاکرات هسته‌ای


محمد جواد ظریف و کاترین اشتون- عکس از توئیتر مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون
محمد جواد ظریف و کاترین اشتون- عکس از توئیتر مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون
گزارش‌های رسیده حاکی است که شام کاری محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کا‌ترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه شنبه شب در وین برگزار شد و دو طرف درباره دستور مذاکرات و پیش نویس توافق نهایی با یکدیگر رایزنی کردند.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید که این شام کاری در محل نمایندگی ایران در پایتخت اتریش برگزار شده است.

دور چهارم گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک از روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت، در وین از سر گرفته خواهد شد و تا ۲۶ اردیبهشت ادامه می‌یابد.

دو طرف اعلام کرده‌اند که قرار است در این دور از مذاکرات، نوشتن پیش نویس توافق نهایی و جامع برای حل و فصل ابهام‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کنند. با این حال هم ایران و هم گروه پنج به علاوه یک، از دشواری این مرحله سخن گفته‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه شنبه هنگام ورود به فرودگاه وین گفت: «در شام کاری با خانم اشتون درمورد سه روز مذاکرات اصلی هیات‌های ایران و ۱+۵ که از صبح فردا آغاز خواهد شد، تبادل نظر و برنامه ریزی خواهیم کرد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی با بیان اینکه در این دور از مذاکرات وارد مرحله دشوار تدوین متن مشترک توافق نهایی خواهیم شد، گفت: «خوشبختانه هم در نشست‌های فنی و کار‌شناسی و هم مذاکرات رسمی و دیدارهای قبلی تبادل نظر و بحث‌های مفید و خوبی انجام شده و طرفین دیدگاه‌های متفاوت خود را مطرح کرده‌اند اما هنوز وارد مذاکره اصلی نشده‌ایم».

یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز سه شنبه درباره خوش بینی مفرط نسبت به نتیجه دور چهارم مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک احتیاط به خرج داد ولی در عین حال گفت که فائق آمدن بر اختلافات و دستیابی به یک توافق پیش از ۲۰ ژوئیه امکان پذیر است.

۲۰ ژوئیه آخرین فرصت میان طرفین برای رسیدن به توافقی جامع و نهایی درباره برنامه اتمی ایران است.

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا در وین، این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: «شکاف‌های بسیار عمیقی وجود دارد» ولی «من معتقدم که می‌توانیم به یک تصمیم برسیم».

وی اظهار داشت: «مسائل مختلف پیچیده ای وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد و ما نمی‌دانیم آیا ایران قادر است که به جامعه جهانی اطمینان دهد به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و ماهیت فعالیت‌های اتمی‌اش صلح‌آمیز است».

پیش از این، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رییس‌ جمهوری آمریکا، گفته بود که ایران در زمینه مناقشه هسته‌ای باید ایالات متحده را «با اقداماتی که درستی آن‌ها قابل اثبات باشد» قانع کند، در غیر این‌ صورت توافق نهایی هسته‌ای به‌ دست نخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم رایس روز دوشنبه در سخنانی اظهار داشت: «همه ما این مسئولیت را داریم که به دیپلماسی شانسی برای موفقیت بدهیم، اما آمریکا تنها با حرف زدن‌ راضی نخواهد شد.»

وی افزود: «ما تنها زمانی راضی خواهیم بود که ایران اقداماتی انجام دهد که راستی آزمایی آنها برای ما میسر باشد.»
XS
SM
MD
LG