لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

تبریک ظریف برای «رأی مثبت» به همه‌پرسی ترکیه همزمان با ادامه اعتراض‌ها


وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۸ فروردین در تماس تلفنی با همتای ترک خود، «رأی مثبت» مردم ترکیه به تغییر قانون اساسی این کشور را تبریک گفت. این در حالی است که اعتراض‌های مخالفان به نتیجه این همه‌پرسی همچنان ادامه دارد.

بر اساس نتایج شمارش آراء همه‌پرسی روز یکشنبه ترکیه که توسط کمیسیون انتخابات این کشور اعلام شده، موافقان ۵۱.۴۱ درصد و مخالفان ۴۸.۵۹ درصد آراء را به دست آورده‌اند.

اما مخالفان به سرعت، به نقض مقررات اعتراض کرده و مدعی هستند که اگر تقلب و سایر موارد غیر قانونی روی نمی‌داد، اردوی مخالفان حداقل با اختلاف چندین درصد آرا به پیروزی آشکاری می‌رسید.

در حالی که اعتراض‌ها به نتیجه این همه‌پرسی ادامه دارد و کمیته ناظر سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز تاکید کرده که انتخابات ترکیه با معیارهای بین‌المللی مطابقت نداشته است، محمدجواد ظریف در تماس با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نتیجه این انتخابات را تبریک گفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزیر خارجه ایران همچنین «ابراز امیدواری کرد که این دستاورد منجر به تقویت هر چه بیشتر ثبات و آرامش در ترکیه شود».

ساعاتی پیش از تماس آقای ظریف با همتای ترک خود، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همه‌پرسی در ترکیه را «بحث داخلی این کشور» خواند و گفت: «هر آنچه اکثریت مردم ترکیه بپذیرند مورد احترام ما خواهد بود».

در صورتی که نتیجه همه‌پرسی ترکیه پایدار بماند، موقعیت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور که از تابستان پارسال در حال تقویت بوده است مستحکم‌تر شده و اختیارات وی گسترده‌تر خواهد شد.

مخالفان گفته‌اند که وضعیت تازه راه را برای تقویت قدرت فردی آقای اردوغان باز کرده و دمکراسی در ترکیه را به خطر می‌اندازد.

همزمان با این تحولات، معاون نخست‌وزیر ترکیه از تمدید وضعیت فوق‌العاده در این کشور برای سه ماه دیگر خبر داد. این چهارمین بار از زمان کودتای نافرجام ترکیه در ۱۵ ژوئیه پارسال است که وضعیت فوق‌العاده در این کشور تمدید می‌شود.

حالت فوق‌العاده این اختیار را به دولت می‌دهد که مصوبه‌های جدیدی را تصویب و به عنوان قانون اجرا کند.

XS
SM
MD
LG